Teslas ældste fabrik har netop produceret bil nummer 2 million, samtidig hæver mærket generelt priserne og noterer sig en fortjeneste på 3,3 milliarder dollar.
Alene i det første kvartal af 2022 tjente Tesla 3,3 milliarder dollars efter skat. Blandt andet fordi man sender mange biler ud af fabriksporterne og sælger CO2-kvoter til andre bilproducenter.
Men samtidig hæver Tesla generelt priserne i hele modelprogrammet. Herhjemme er den billigste Model Y eksempelvis blevet 15.200 kr. dyrere. En del af det kan forklares med den galoperende inflation i den globale økonomi, og det er da også, hvad mærkets stifter og administrerende direktør Elon Musk lænede sig opad, da han blev spurgt til priserne.
Mere præcist blev han på Twitter spurgt til, hvad der kan få Tesla til at sænke priserne.
– At inflationen falder, lød det korte svar.
Men det svar faldt ikke i lige god jord hos alle, som fulgte tråden.
– De (bilerne, red.) var dyre, før inflationen gik amok. Fed måde at forsøge at styre fortællingen på, skriver en Twitter-bruger.
Any plans to down the price of cars after pandemic or supply chain matters?
— Jaehwan Cho 조재환 (@hohocho) July 15, 2022
Mens en anden foreslår, at Tesla bare helt generelt sænker priserne. En anden mener at have gennemskuet Teslas strategi.
– Altså med andre ord: I sænker aldrig priserne!
I forsøget på at komme inflationen til livs har både den europæiske og amerikanske centralbank talt om at hæve renten. Men flere økonomer tvivler på, at vi har set inflationen toppe endnu.
PRØV NU: TJEK DIN BILFORSIKRING!
Indtast din nummerplade og se billige priser på bilforsikringer med det samme!I dag – altså torsdag 21. juli – skal den europæiske centralbank tage stilling til, om renten skal hæves. Det vil i så fald være første gang i ti år. Og får det ikke inflationen til at lægge sig, kan renten meget vel stige igen til september. Det betyder, at det generelt bliver dyrere at låne penge. Både til bil og bolig.