Tesla i USA giver nu 6.900 kr. i rabat til lærere, politifolk og brandmænd for at styrke salget af elbiler som Cybertruck. Kampagnen “Made in America for Everyday Heroes” er en del af den nye strategi.
Tesla USA har lanceret et nyt rabatprogram. Hverdagshelte kan nu opnå en besparelse på deres bilkøb. Rabatten er på 1.000 dollars, hvilket svarer til cirka 6.900 danske kroner.
Tiltaget er et forsøg på at stimulere et vigende salg. Det er især rettet mod specifikke professionelle grupper i USA.
Programmet udvider en tidligere rabatordning. Før gjaldt den kun for militærpersonale. Nu inkluderer den også lærere og elever.
Brandmænd, politibetjente og andre lignende grupper er også omfattet. De betegnes samlet som “hverdagshelte” af Tesla.
For at få fat i rabatten skal bilisterne bevise, hvad de arbejder med og at det ligger inden for betingelserne.
Det sker gennem en digital identitetstjeneste. Når jobbet er bekræftet, kan rabatten fratrækkes prisen.
Tilbuddet gælder ved køb af alle Teslas modeller. Det inkluderer også den omdiskuterede Cybertruck.
Rabatten kan i øvrigt kombineres med andre tilbud som Tesla kører. Et eksempel er tre måneders gratis brug af bilens selvkørende egenskaber.
Kernen i kampagnen er sloganet: “Made in America for Everyday Heroes”. Ideen er at appellere til den national stolthed hos de amerikanske bilkøbere.
Tesla fremhæver, at bilerne bygges i USA. Fabrikkerne i Texas og Californien nævnes som argument.
Teslas rabatter og salgsstrategi i USA
Det er mindre sandsynligt, at en lignende rabat vil blive introduceret i Danmark. Hele kampagnen er stærkt forankret i en amerikansk patriotisk tankegang.
Målet er at støtte amerikanske helte med et amerikansk produceret produkt.
Slogans som “Made in America” vil formodentlig ikke have samme gennemslagskraft hos danske forbrugere. Den nationale vinkel er meget specifik rettet mod det amerikanske marked.
Samtidig med rabatten til hverdagshelte har Tesla iværksat andre tiltag. Alt sammen for at bidrage til det salg, der har fået sig noget af et knæk siden årsskiftet. Mærket har tidligere lagt nulrente-kampagner på bordet for at lokke kunder til.
Et andet initiativ retter sig mod chauffører, der kører for taxitjenesten Lyft. De kan opnå en bonus på op til 2.000 dollars eller cirka 13.800 danske kroner. Det forudsætter, at de opfylder specifikke mål. De skal også investere i en ny Tesla.
De forskellige tiltag indikerer, at Tesla aktivt afprøver flere metoder. Formålet er at vende den nuværende nedgang i salget. Spørgsmålet er, om de nye tiltag er noj.
Konkurrenter bukker under i milliardtab
Elbilmærket står nemlig overfor en række nye udfordringer, som aktiekursen ikke nødvendigvis afspejler.
Konkurrencen på elbilmarkedet er intensiveret betydeligt de seneste år. Flere traditionelle bilproducenter har lanceret stærke alternativer til Teslas modelprogram, og kineserne æder på mange måder endnu mere af den amerikanske dominans.
Men hvor Tesla stadig holder sig oven vande, er flere bilmærker allerede begyndt at falde sammen. Det koster som regel milliarder, når det sker. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]