Ifรธlge Car Advisor har Tesla fortalt sine japanske kunder, at det er slut med at bestille fabriksnye udgaver af Model S og Model X.
Det er stadig muligt at kรธbe en fabriksny Tesla Model S og Model X i Japan. Men kun et par dage endnu. For den 31. marts i รฅr lukker mรฆrket ordrebรธgerne.
I hvert fald i Japan. Det skriver Car Advisor.
Shop4Tesla bringer den samme nyhed, og her gรฅr man lidt mere i dybden med, hvorfor salget stopper i Japan.
Folkene bag siden mener, at Tesla er ved at gรธre klar til et stรธrre facelift af bรฅde Model S og Model X, som meget passende ogsรฅ er de รฆldste modeller i det amerikanske mรฆrkets program overhovedet.
Trods mindre opgraderinger er der ikke รฆndret fundamentalt pรฅ Model S, siden den satte Tesla pรฅ verdenskortet helt tilbage i 2012. Alligevel holder Tesla fast i, at bilen skal vรฆre dyr.
I Danmark, hvor det stadig er muligt at bestille en bil, koster en Model S eksempelvis fra 1.090.000 kroner. Topmodellen Plaid er 100.000 kroner dyrere.
Teslas vicedirektรธr i ingeniรธrafdelingen, Lars Moravy, har da ogsรฅ bekrรฆftet, at opdaterede Model S og Model X er pรฅ vej. Han vil dog ikke sรฆtte ord pรฅ, hvor meget Tesla har tรฆnkt sig at lave om pรฅ bilerne.
Men der skal formentlig ske noget drastisk. I lรธbet af 2024 byggede mรฆrket bare 94.000 biler, der, som Tesla siger, ‘ikke er hverken Model 3 eller Model Y’. Det efterlader kun Model S og X.
Hos Shop4Tesla regner man med, at salget kun midlertidigt sรฆttes i stรฅ. Det vil kunne genoptages, nรฅr Tesla har opdaterede, hรธjrestyrede biler klar igen.
Billedet er det samme i England, hvor Tesla Model S kun er lagermodel. Englรฆnderne mรฅ endda tage til takke med venstrestyrede biler.
Herhjemme blev der indregisteret bare 19 Model S i lรธbet af hele 2024. Det er kun รฉn mere end Citroen solgte af Berlingoer og Ford fik ud pรฅ vejene af Mustang-modellen.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk