Tesla har set langt bedre dage både her i Europa og i Kina som er verdens største bilmarked. Hele 69 procent af salget er forsvundet.
Aktien er én ting. Den hopper op og ned. Men det gør salgstallene hos Tesla til gengæld ikke. De fortsætter nemlig kun én vej – nedad.
Det skriver Electrek.
For mens bilmærkets salg skrumpede med 67,2 procent i Danmark i løbet af april måned, ser det endnu værre ud i Kina.
Tesla leverer nemlig 3.070 på mærkets vigtigste marked uden for USA om ugen. Og selvom det lyder af meget, er det næsten katastrofalt dårligt.
Electrek henviser til de officielle tal over indregisterede biler i Kina og det er faldet med hele 69 procent i forhold til den samme periode for bare ét år siden.
Tidligere er Teslas tilbagegang forklaret med, at mærket har priorteret eksporten af de biler, som bliver bygget i netop Kina. Altså på den såkaldte Giga Factory Shanghai.
Men nu viser de seneste tal, at Teslas eksport til bl.a. Europa er presset. Det er på bekostning af de indenlandske bilmærker som SAIC-koncernen, BYD og Geely der tager stadigt flere markedsandele fra netop det amerikanske mærke.
Og det selvom Teslas biler absolut ikke er blevet ringere fra den ene dag til den anden. Faktisk er stort set alle motorjournalister enige, om at den nye Model Y gør det bedre end nogen anden Tesla før den.
Electrifying.com giver den nye model hele 9 ud af 10 mulige stjerner, roserne fortsætter hos What Car? der er klar med 4 ud af 5 stjerne, mens Top Gear er klar med 8 ud af 10 mulige stjerner.
Hos Indeside Ev’s mener man ligefrem, at Model Y i den nyeste aftapning er fremragende, og at bilens eneste problem faktisk er direktøren Elon Musk.
Det mener aktiemarkedet dog tilsyneladende ikke. For selvom Tesla-aktien er langt fra at være tilbage i topform, er aktie de seneste dage kun fortsat opad efter et ellers gigantisk fald tilbage i december, hvor Donald Trump blev præsident i USA.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]