JerryRigEverythings Tesla Cybertruck flækkede i test af den evner til at trække, men reparation med lim fra Tesla fik elbilen tilbage på vejen.
En Tesla Cybertruck ejet af youtuberen Jerry fra kanalen JerryRigEverything har været igennem en usædvanlig reparation hos Tesla.
Efter en mislykket træktest blev bilens bagende repareret med lim. Det er en metode, Tesla selv foreskriver.
Jerry ville undersøge bilens evne til at trække. Tesla Cybertruck er godkendt til at trække hele 5.000 kilo. Testen i foråret afslørede dog en del svagheder i bilens konstruktion.
Allerede ved en belastning på 2.700 kilo begyndte bilens at knage mærkeligt. Da belastningen nåede op på 4.535 kilo, gav hele den bagerste del af Cybertrucken efter.
Men det var ikke kun anhængertrækket, der havde givet op. Store dele af den bærende aluminiumskonstruktion, fremstillet med Teslas Gigacast-teknologi, blev ødelagt.
Jerry observerede, at flere dele primært var samlet med lim. Han troede først, at hans Cybertruck var totalskadet og derfor ikke kunne genopbygges. Men nej.
Teslas gigacast og limens styrke
Tesla tilbød imidlertid at udbedre skaden. Reparationen involverede ikke en komplet udskiftning af hele bilens bagende.
I stedet blev den ødelagte sektion omhyggeligt skåret væk. En ny, præfabrikeret del blev derefter limet på plads.
Som en ekstra forstærkning af samlingen blev der også anvendt nitter. Efter en hærdetid på 24 timer blev bilen meldt klar igen.
Jerry fik personligt lov til at overvære hele reparationsprocessen på Teslas værksted. Reparationen af Cybertrucken kostede 13.994 amerikanske dollars. Det svarer til omkring 96.559 danske kroner.
Og selvom det hele måske skurrer i en karosseritekniker eller mekanikers ører, er det faktisk den fremgangsmåde, Tesla selv foreskriver.
Efter reparationen besluttede Jerry sig for at teste styrken af den anvendte lim. Han var nysgerrig på, hvor stærkt et klæbemiddel egentlig er.
Han limede to metalcylindre sammen. Derefter konstruerede han en løfteanordning specifikt til formålet.
Hele Teslaen blev herefter løftet. Den hang kun i den lille, hærdede limfuge mellem de to cylindre. Og ifølge youtuberen bestod hele opsætningen testen.
Tesla Cybertruck er konstrueret i tre hovedsektioner. Fronten er lavet af aluminium, mens den midterste del består af højstyrkestål. Bagenden er aluminium.
Fremtidige reperationer skal også limes
Den bageste del af bilen, som blev beskadiget i Jerrys test, har markerede linjer. De viser præcist, hvor teknikere kan skære i tilfælde af en kollision for at udskifte en beskadiget del.
Bilen er også udstyret med kollisionszoner. De er designet til at absorbere og fordele energien fra et trafikuheld, så det ikke bliver mennesker ‘der tager fra’.
Men flækker en Cybertruck igen, ja, så er det altså limen der er løsningen. Spørgsmålet er så, hvor mange flere pickup-modeller Tesla får fremstillet.
Bilen, som Elon Musk sagde, han kunne bygge 250.000 af om året, er nemlig blevet en fiasko for mærket. Faktisk nægtes ejerne at indlevere bilerne i bytte.
Det er de samme ejere, som Tesla op til bilens lanceringen, ville sagsøge for at sælge bilerne videre. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]