Trods krise og faldende salg generobrer Tesla Model Y tronen som Europas bedst sælgende bil i september. Det sker foran Renault Clio og Dacia Sandero.
Efter ni måneders fravær fra toppen er Tesla Model Y nu tilbage som den bedst sælgende bil i Europa.
På trods af en generel nedtur for Tesla-salget lykkedes det for den populære elbil at slå konkurrenter som Renault Clio og Dacia Sandero i september måned.
Det viser nye salgstal for det europæiske marked.
Comebacket er en bemærkelsesværdig bedrift for Tesla, der i månedsvis har kæmpet mod netop et styrtdykkende salg i Europa.
Mange analytikere var begyndt at afskrive Model Y’s dominans som et overstået kapitel.
Men september-tallene viser ifølge Automotive News, at den amerikanske elbil stadig har et solidt greb om de europæiske bilkøbere.
Slår Renault Clio og Dacia Sandero
Med førstepladsen i september skubber Tesla Model Y dermed Renault Clio og Dacia Sandero ned på henholdsvis anden- og tredjepladsen.
De to billig-bil har ellers domineret de europæiske salgslister i de seneste måneder. Eneste undtagelse var august, hvor Volkswagen T-Roc kortvarigt indtog førstepladsen.
Det er ni måneder siden, at Tesla Model Y sidst kunne kalde sig Europas mest solgte bil.
Salget falder trods førsteplads
Selvom førstepladsen er en tiltrængt sejr for Tesla, er der dog stadig mørke skyer i horisonten.
Tallene afslører nemlig en bekymrende detalje.
På trods af at være den mest solgte bil, faldt salget af Model Y rent faktisk med 8,6 procent sammenlignet med september sidste år.
Den tendens er særligt tydelig i Holland. Her var Model Y ganske vist den bedst sælgende bil, men salget faldt med hele 44,4 procent i forhold til året før.
Førstepladsen skyldes altså mere, at konkurrenterne klarede sig endnu dårligere, end at Tesla selv oplevede fremgang.
Ny, billig Model Y skal redde salget
Tesla håber dog på et markant løft i salget i de kommende måneder.
Mærket har netop lanceret en ny og billigere basismodel, Model Y Standard.
Leveringerne af den nye model forventes at begynde i november.
Den nye Standard-model koster fra 299.990 kroner i Danmark. Det er 60.000 kroner billigere end den hidtidige basismodel, “Premium” med baghjulstræk.
Om den lavere pris er nok til for alvor at vende udviklingen og fjerne den såkaldte “Tesla-skam”, må de kommende måneders salgstal vise.
Den nye førsteplads kommer på et tidspunkt, hvor Tesla ellers har været under et massivt pres i Europa.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, blev Tesla for første gang nogensinde overhalet af den kinesiske gigant BYD som det bedst sælgende elbilmærke i Europa set over årets første otte måneder.
Septembers resultat kan være et tegn på, at Tesla er ved at slå tilbage.

