Efter faldende salg og udfordringer med Cybertruck-efterspørgslen, sætter Tesla nu produktionen af Cybertruck og Model Y på pause i en helt uge. Ansatte sendes hjem.
På Tesla-fabrikken, der fremstiller Cybertruck og Model Y, den såkaldte Gigafactory Texas, går produktionen nu i stå.
Foreløbig stopper samlebåndene i en uge. Og i samme periode sendes de ansatte hjem.
Pausen er planlagt til at begynde i forbindelse med den amerikanske helligdag Memorial Day. Den falder i slutningen af maj.
Tesla har ikke officielt villet kommetere på, hvorfor fabrikken skal lukkes ned.
Beslutningen kommer dog i kølvandet på et første kvartal, hvor antallet af leverede biler gik enormt meget tilbage.
Det skriver Business Insider.
I årets første tre måneder faldt Teslas samlede leverancer med 13 procent. Det kan være en af de medvirkende faktorer til den midlertidige nedlukning af produktionen.
Fabrikken, der holder pause, er ansvarlig for samlingen af både Model Y og den nyere, meget omtalte Cybertruck.
Begge modeller spiller en væsentlig rolle i Teslas modelprogram. Model Y har længe den mest populære Tesla overhovedet. At produktionen nu sættes på pause er derfor bemærkelsesværdigt.
Udfordringer for Cybertruck og lageropbygning
Det samme kan ikke siges om Cybertruck. For den på mange måder kontroversielle pickup har Tesla mere end svært ved at sælge.
Også selvom administerende direktør Elon Musk sagde, at han var klar til at bygge 250.000 eksemplarer af bilen hvert eneste år.
Efterspørgslen på den futuristisk designede pickup er dog langt fra at leve op til Teslas oprindelige forventninger.
Cybertruck har haft en lang udviklingsperiode med flere forsinkelser. Senest er Tesla begyndt at forlange penge for standardustyr, ligesom lovede ekstraudstyr er blevet droppet. Læs mere om det her.
I løbet af det første kvartal af 2025 blev der leveret 6.406 Cybertruck. Det er et tal som ifølge branchekilder ligger meget langt under selv Teslas nedjusterede forventninger.
Det er ikke i sig selv unormalt med produktionspauser på bilfabrikker. Fabrikker kan have brug for tid til vedligeholdelse eller justeringer af produktionslinjen. En pause af en hel uges varighed betragtes dog som usædvanlig lang i bilindustrien.
De berørte medarbejdere hos Tesla bliver nu stillet overfor et valg. De kan vælge at afholde betalt orlov i perioden. Alternativt kan de møde ind på fabrikken for at udføre andre opgaver.
De alternative opgaver vil primært bestå af rengøring og deltagelse i træningssessioner. Der vil ikke være noget arbejde ved selve samlebåndet.
Overproduktion hos Tesla og konsekvenser
En interessant detalje er, at Tesla i det seneste kvartal producerede markant flere biler, end de leverede til kunderne.
Forskellen løber op i 26.000 biler. Det indikerer en voksende lagerbeholdning af usolgte Tesla-modeller. Noget som tidligere har kunnet ses fra rummet.
Det er muligt, at Teslas samlede lagerbeholdning af ikke-solgte biler nu nærmer sig omkring 80.000.
En stor lagerbeholdning er det samme som bunden kapital. Og det er der intet bilmærke, der har lyst til at brænde inde med. Derfor kan Tesla også blive ‘tvunget’ til at sætte priserne ned endnu engang.
Den store lagerbeholdning kan være en af de primære årsager til, at Tesla nu vælger at trykke på pauseknappen.
En midlertidig nedlukning kan give markedet tid til at absorbere nogle af de mange biler, der allerede er produceret og står på lager. Det vil også give Tesla mulighed for at tilpasse produktionen til den aktuelle efterspørgsel.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]