Tesla kollapser i Europa. Næsten halvdelen af salget er væk i en periode, hvor det ellers går frem for elbilerne.
Teslas salg i Europa viser en markant nedgang på 49 procent i april sammenlignet med året før. Det sker på trods af, at det generelle marked for batteridrevne elbiler voksede med 27,8 procent.
Det er fjerde måned i træk, Tesla må leve med tab på det europæiske kontinent. Bilmærkets markedsandel er faldet til 0,7 procent fra tidligere 1,3 procent.
Samtidig viser data fra ACEA, at det samlede bilsalg i EU, Storbritannien og EFTA-landene faldt til 1,07 millioner biler i april.
Det følger efter en beskeden vækst på 2,8 procent i marts. Det peger på en generel afkøling af bilmarkedet.
Det skriver Reuters.
På trods af det samlede fald, steg andelen af elektrificerede biler. Og den distinktion er vigtig. Bl.a. bilimportørerne i Danmark, der kalder sig Mobilty Denmark, vil nemlig gerne have det til at ‘anderledes ud’.
Faktum er, at 59,2 procent af nyregistrerede personbiler i april var enten rene elbiler, hybridbiler eller plug-in hybridbiler. Sidste år lå det tal på 47,7 procent.
Mobilty Denmark kalder det i en pressemeddelelse samlet set for elbiler. Og det er forkert.
Det er dog flere ting, der kan forklare Teslas nedtur. Elon Musks offentlige fremtræden og udtalelser er en ting. Men den opdaterede Model Y har også fået en blandede modtagelse, og konkurrencen fra andre bilmærker er begyndt at gøre ondt.
I en ny norsk undersøgelse, som den norske elbilforening står bag, svarer 43 procent af bilisterne ligefrem, at de nu bevidst undgår mærket.
I samme undersøgelse siger nordmændene dog også, at de generelt springer kinesiske elbiler over. Mange har dog svært ved at droppe både Tesla og kinamærkerne, fordi alternativer ikke er gode nok.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]