Tesla Cybertruck er ikke længere den bedst sælgende elektriske pickup i USA. Ford F-150 Lightning, som heller ikke imponerer, er nu den foretrukne blandt bilisterne.
Tesla Cybertruck har mistet sin position som den bedst sælgende elektriske pickup i USA.
Den markante pickup er nu overhalet af Ford F-150 Lightning. Det viser nye tal for første kvartal af 2025.
I alt blev der indregisteret 7.126 eksemplarer af Cybertruck i løbet af årets første tre måneder. Ford F-150 Lightning nåede 7.913 registreringer i samme periode.
Data stammer fra analysefirmaet S&P Global Mobility, som Automotive News refererer til.
Tesla begyndte at sende Cybetruck ud til kunderne i december 2023. Derfor var første kvartal af 2024 det første fulde salgskvartal kunne opgøres. Cybertruck havde tre kvartaler med stigende salg. Den tendens stoppede dog brat i sidste kvartal af 2024.
Efter årets første tre måneder kan Tesla notere sig, at det nu er andet kvartal i træk at salgtallene går den forkerte vej.
I tredje kvartal 2023 blev Cybertruck solgt i 16.692 eksemplarer. I det følgende kvartal faldt tallet til 12.991.
Ifølge Cox Automotive var antallet af solgte Cybertrucks fra januar til marts nede på 6.404. Ford fortæller omvendt om et salg på 7.187 eksemplarer F-150 Lightning i første kvartal.
Ford F-150 Lightning generobrer førstepladsen
Dermed har Fords elektriske pickup, der kom på markedet i 2022, genvundet titlen som den bedstsælgende elektrisk pickup. Noget den sidste år tabte til netop Cybertruck.
Og det er på mange måder en sejr for Ford. Bilmærket taber nemligt uhyggeligt mange penge på afdelingen for elbiler.
Og i det hele taget har amerikanerne svært ved at sælge Lightning-modellen på det amerikanske marked, hvor køberne stadig foretrækker de benzin-og dieseldrevne alternativer.
At elektriske SUV’er og pickups er svært for Ford at have med at gøre, indrømmer selv mærkets direktør Jim Farley.
Han siger, at økonomien i afdelingen for elbiler er ‘uløselig’. Men vi behøver faktisk ikke kigge helt over Atlanten for at finde et marked, Ford har det svært på.
Bilmærket, der i september 2024 solgte sin danske forretning til en privat bilimportør, skilte sig tidligere på året af med sine øvrige forpligtelser i Europa.
Ford i Europa har fået over 30 milliarder kroner af moderselskabet i USA at klare sig for. Pengene skal ses som en slags afskedsgave, der løser Ford i USA fra alle forpligtelser på vores bredegrader.
Tidligere har Ford i USA ellers skullet dækket ethvert underskud i den europæiske del af forretningen. Men nu frygter både de ansatte i Europa og deres fagforeninger, at Ford er for lille til Europa.
Faktisk taler fagforeningerne nu åbenlyst om, at de frygter en konkurs. Bl.a. fordi Fords statsning på elbiler fra Volkswagen har slået så meget fejl, at produktionen skæres ned. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]