Ligesom herhjemme går det skidt for bare 4 år gamle Tesla-modeller i de svenske synshaller. Svenske tal afslører, at bilerne klarer sig dårligere end Dacia.
Tesla opnår markant dårligere resultater end andre bilmærker i det svenske syn. Næsten 20 procent af alle Tesla-modeller, der var gennem et syn i Sverige i 2024, dumpede første gang.
Det er en væsentlig ringere sammenligning med andre bilmærker, herunder Dacia. De alarmerende tal kommer fra en omfattende analyse af synsrapporter i Sverige.
Rapporten står Ynnor AB og Tjänstebilsfakta bag.
På den anden side er Tesla Club Sweden ikke ligefrem overrasket over tallene. Formanden, Tibor Blomhäll, peger på, at synsmænd i Danmark og Finland kommer frem til nogenlunde det samme.
Han mener, at forklaringen skal findes i, at Teslas tilgang til vedligeholdelse er anderledes. Firmaet bygger biler, der kræver færre servicebesøg.
De manglende serviceeftersyn resulterer tilsyneladende i problemer, når bilerne skal synes.
Eksperter som Ronny Svensson fra Ynnor AB er derimod noget mere kritisk. Han mener, at de mange dumpede syn indikerer et grundlæggende problem med kvaliteten af Teslas biler.
Han sætter spørgsmålstegn ved sikkerheden og påpeger, at der drejer sig om dyre biler, der ikke lever op til forventningerne.
Svensson er da heller ikke bleg for at sætte Teslas resultater op mod den langt billigere Dacia Sandero, der klarer sig betydeligt bedre i synshallerne.
En af årsagerne til den høje dumpeprocent er manglende vedligeholdelse, lyder det fra den anden side af Øresund.
Tibor Blomhäll forklarer, at mange Tesla-ejere undlader at få udført årlige serviceeftersyn. Derudover er der et problem med bremserne.
Elbiler bruges anderledes end biler med forbrændingsmotor. Mange elbilsejere bremser for sjældent ved at træde på den fysiske pedal. Derfor sætter rusten sig på skiverne.
Og det er et problem, som især Tesla slås med. Derudover er der almindelige fejl som tågelygter og forlygter, der ikke er korrekt indstillet.
De dårlige resultater kan få betydelige konsekvenser for Tesla-ejere. Ronny Svensson understreger, at det kan blive dyrt at reparere de fejl, der opdages ved syn.
Det kan også påvirke gensalgsværdien af bilerne. Potentielle købere kan være tilbageholdende med at købe en Tesla, hvis de ved, at de risikerer at skulle betale for reparationer efter syn.
Tilsynsbranchen i Sverige overvejer desuden at indføre kontrol af batterier i elbiler. En ændring vil sandsynligvis føre til, at endnu flere Teslaer dumper syn.
Tabel over Resultater fra Bilsyn i Sverige (2024)
Mærke | Antal Syn | Antal Anmærkninger | Andel med Fejl |
Tesla | 22.971 | 4.367 | 19,0% |
Dacia | 27.974 | 5.083 | 18,2% |
Renault | 80.462 | 12.067 | 15,0% |
Citroën | 29.791 | 4.275 | 14,3% |
Jeep | 4.527 | 602 | 13,3% |
Land Rover | 5.066 | 566 | 11,2% |
Peugeot | 54.660 | 5.986 | 11,0% |
Fiat | 20.378 | 2.203 | 10,8% |
Hyundai | 48.926 | 4.974 | 10,2% |
Nissan | 53.099 | 5.386 | 10,1% |
Skoda | 96.787 | 9.683 | 10,0% |
Mitsubishi | 19.933 | 1.980 | 9,9% |
Kia | 148.814 | 14.179 | 9,5% |
Opel | 36.105 | 3.404 | 9,4% |
Alfa Romeo | 1.497 | 139 | 9,3% |
Læs flere artikler efter annoncerne: