Det kontroversielle Yoke-rat i Tesla Model S og Model X er ikke længere standardudstyr. Kunderne har talt, og nu tilbydes rattet kun som et særligt tilvalg.
Tesla dropper nu officielt det meget omdiskuterede Yoke-rat som standardudstyr.
Det gælder for de nyeste versioner af luksusmodellerne Model S og Model X. Kunderne har i stor stil fravalgt det specielle rat.
Det betyder, at et almindeligt, rundt rat igen er standard i bilerne. Yoke-rattet er i stedet blevet en mulighed, som købere aktivt skal vælge.
Tesla gjorde ellers Yoke-rattet til standardudstyr tilbage i 2021. Det – altså rattet – skabte stor opsigt i bilverdenen med sit rektangulære design, der minder om et fly- eller Formel 1-rat.
Og lige fra begyndelsen delte rattet vandene. Nogle ejere roste det futuristiske design og det friere udsyn.
Andre fandt det upraktisk ved bykørsel og skarpe sving. Manglen på en øvre ratkrans gjorde det svært at manøvrere med én hånd.
Fra standard til fravalgt tilbehør
Et tydeligt tegn på kundernes ønske kom tidligt. Tesla tilbød eksisterende ejere at eftermontere et rundt rat.
Tjenesten kostede omkring 6.600 danske kroner og blev udsolgt på under en uge. Den store efterspørgsel viste en klar præference for den traditionelle løsning.
Selv en opdateret version af Yoke-rattet formåede ikke at vinde kundernes gunst. Den nye udgave havde blandt andet et bedre horn, men det ændrede ikke på den grundlæggende modstand.
Det var Elon Musks håb, at Yoke-rattet ville revolutionere måden, vi styrer biler på. Visionen var en mere enkel og direkte køreoplevelse.
Virkeligheden blev dog en anden. Størstedelen af kunderne fandt aldrig charmen ved den utraditionelle form og foretrak det velkendte runde rat.
Fremtidens rat er måske alligevel rundt
Teslas tilbagetog har dog ikke afskrækket alle. Andre bilmærker eksperimenterer fortsat med lignende koncepter.
Eksempelvis har Lexus introduceret et lignende rat til deres elektriske RZ-model. Systemet her er dog kombineret med “steer-by-wire”, hvor der ingen mekanisk forbindelse er til hjulene.
Om Lexus kan få den succes, Tesla aldrig fik med teknologien, er endnu alt for tidligt at sige noget om. Måske er bilkøbere simpelthen ikke klar til at opgive det runde rat endnu.
Tiden vil vise, om Yoke-rattet blot var en parentes i bilhistorien. For nu har Tesla lyttet til feedback og tilpasset sig markedets ønsker.
Tesla har i øvrigt tidligere sagt, at man ikke er bange for at ‘fortryde’. Tilbage i februar indrømmede Lars Moravy, der er mærkets tekniske chef, at han må har været med til at fjerne for meget i nye biler. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]