I denne måned begynder Tesla at levere de første af de nye Model Y fra fabrikken i udkanten af Berlin. De kan overvåge bilisters hjerter, siger chefingeniøren.
I fremtiden vil Tesla Model Y kunne overvåge bilistens hjerte. Helt konkret deres hjertefunktion. Det kan lade sig gøre, fordi Tesla snart udstyrer bilerne med et 4D-radarsystem, der er under udvikling.
Lars Moravy, Teslas chefingeniør, har i et interview med Auto Bild diskuteret udviklingen af systemet.
Radarsystemet skal registrere tilstedeværelsen af og størrelsen på samtlige passagerer i bilerne. Desuden skal det skelne mellem voksne og børn. På den måde kan Tesla også tage hensyn til airbaggens styrke i tilfælde af uheld.
Moravy nævner, at radaren er designet til at være følsom nok til at registrere hjerteslag. Helt konkret er det Teslas mål på langt sigt at opdage hjerteanfald.
– Radaren er ret følsom, og der er en implementering, der giver dig mulighed for at observere dit hjerteslag.
Tesla vil holde øje med bilisters hjerte
– Vi håber, at teknologien en dag vil være avanceret nok til at give os muligheden for at opdage et forestående hjerteanfald og derefter straks alarmere en ambulance.
– Vi arbejder løbende på at forbedre følelsen af sikkerhed under kørsel, siger Moravy til avisen.
I den nye Model Y er den traditionelle blinkerstilk desuden tilbage bag rattet. Men det er der en god grund til, forklarer Moravy.
Det er især feedback fra europæiske Tesla-ejere, der har fået Tesla på andre tanker. Flere europæere er nemlig frustreret over, at kontakten til blinklyset ‘følger med rundt’ i rundkørslerne. Altså fordi funktionen sidder på rattet.
– Feedbacken fra Europa var meget klar. Europæerne savnede fysiske kontakter, især i rundkørsler. Og når kunder klager, reagerer vi – det er en af vores største styrker hos Tesla, siger chefingeniøren.
I forhold til generelle forbedringer af Model Y fremhæver Moravy, at Model Y er blevet mere effektiv, har øget rækkevidde og øget komfort, samt forbedret tilslutning med 5G-kompatibilitet og flere antenner, så bilen bedre kan modtage forskellige signaler.
– Nummer et for mig er absolut effektivitet. Vi har øget rækkevidden med omkring ti procent – uden at lave større ændringer i drivlinjen.
– Nummer to er køreoplevelsen. Bilen er samlet set blevet meget mere komfortabel – ikke kun i forhold til affjedringen, men også i forhold til lydoplevelsen og måden bilen føles på.
– Punkt nummer tre er bedre tilslutning. Den nye Model Y er 5G-kompatibel og udstyret med flere antenner. Det forbedrer modtagelsen og dermed den samlede oplevelse i bilen, siger Moravy.
Produktionskvaliteten af Tesla har tidligere været debatteret heftigt. Og det anerkender chefingeniøren gerne.
– Specielt fabrikken i Tyskland har hjulpet os meget med at forbedre vores produktionskvalitet. Vi har været i stand til at rekruttere nogle gode ingeniører her.
– Både inden for køretøjsudvikling og i produktionsprocesser. Vi lærte meget i processen, siger han.
Læs flere artikler efter annoncerne: