Efter et tab på 7 mia. kr. og rygter om konkurs giver Polestar-chef Michael Lohscheller nu USA’s præsident Trump skylden.
Efter et større milliardtab og vedvarende rygter om en forestående konkurs, afviser Polestars administrerende direktør, Michael Lohscheller, nu, at det svensk-kinesiske bilmærke er ved at kollapse.
Han giver i stedet én enkelt mand skylden for, at pengene i øjeblikket fosser ud af kassen: USA’s præsident, Donald Trump.
– Rygterne om Polestars død har ikke noget på sig, lyder meldingen fra topchefen.
Polestars seneste regnskab afslører ellers et gigantisk tab på en milliard dollars, svarende til næsten 7 milliarder danske kroner.
Det enorme underskud har fået flere finansanalytikere til at så alvorlig tvivl om mærkets evne til at overleve på længere sigt.
Men ifølge Michael Lohscheller er der en helt specifik og enestående årsag til de blodrøde tal.
Nedskrivning på Polestar 3 er årsagen
I et interview med australske medier – herunder Drive – forklarer direktøren, at det massive tab primært skyldes en stor, enkeltstående nedskrivning på den nye Polestar 3-model.
– Sandheden er, at vi var nødt til at nedskrive Polestar 3 meget drevet af situationen i USA, og det er åbenlyst en engangs-effekt, vi var nødt til at bogføre, siger han.
Nedskrivningen er en direkte konsekvens af Donald Trumps nye straftold på 100 procent på elbiler, der er bygget i Kina.
Da Polestar 3 bliver bygget i Kina, har den nye toldmur i praksis gjort bilen usælgelig på det ellers vigtige, amerikanske marked.
– Og det er derfor, man får overskrifter som ‘Hey, tabene er store’, forklarer Lohscheller.
Fremtiden: Produktion i Europa skal redde Polestar
Michael Lohscheller fremhæver, at de underliggende, operationelle tal for Polestar faktisk peger i den rigtige retning.
Salget er steget med 51 procent, og omsætningen er steget med 56 procent.
For at undgå fremtidige problemer med toldmure, afslører direktøren nu en helt ny strategi for produktionen.
Den kommende Polestar 7, en kompakt SUV, vil blive produceret i Europa.
– Vi vil bygge bilen her i Europa på en Volvo-fabrik i Slovakiet, siger han.
– Det giver enormt meget mening, fordi størstedelen af vores volumen er i Europa. Så behøver vi ikke at sende bilerne rundt i verden.
Derudover vil Polestar også benytte sig af en Volvo-fabrik i Nordamerika og en Renault/Geely-ejet fabrik i Sydkorea for at opnå større fleksibilitet.
En del af en større krise
Den dybe krise hos Polestar kommer ikke som en total overraskelse.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er mærket tynget af en enorm gæld på 48 milliarder kroner, og aktien har været i fare for at blive smidt helt af den amerikanske Nasdaq-børs.
Fyringsrunden på 100 medarbejdere i Gøteborg var det seneste, alvorlige tegn på, at mærket kæmper for sin overlevelse.
Udmeldingen fra Polestar er dog, at de 100 fyringer i Gøteborg allerede var og er planlagt. Det er altså ikke noget nyt i sig, selvom antallet af fyringer er markant ud af mærkets 1.200 ansatte i Sverige.

