Annonce:

Taber milliarder – men nu giver deres elbiler overskud

Sidste år tjente General Motors-koncernen 6 milliarder dollar efter skat. Det skyldes blandt andet, at elbilerne er begyndt at give overskud.

Elbiler er nu en kilde til overskud for General Motors (GM). Den amerikanske bilgigant kan nu fortælle, at de tjener penge på hver solgte elbil.

En milepæl der markerer en betydelig ændring i forhold til tidligere økonomiske udfordringer. I 2024 fordoblede GM da også sin markedsandel, når det kommer til netop elbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

GM’s økonomiske resultater for 2024 viser et samlet overskud på 14,9 milliarder dollars før skat. Selvom nettoresultatet for året landede på 6 milliarder dollars på grund af nedskrivninger og omstruktureringer, er elbilerne altså nu begyndt at bidrage positivt til bundlinjen.

En del af tabet på 2,9 milliarder dollars i fjerde kvartal kan tilskrives problemer i Kina og et midlertidigt stop for Cruise, GM’s selvkørende taxaer, som senere blev lukket helt ned.

Det skriver Autopian.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

På trods af disse udfordringer har GM formået at skabe en profitabel forretning inden for elbiler. Dette står i kontrast til flere konkurrenter, der stadig taber penge på elbiler. Ford, for eksempel, blev tidligere anslået til at miste omkring 100.000 dollars pr. solgt elbil.

GM’s succes skyldes blandt andet en effektiv strategi for at reducere produktionsomkostningerne og øge salget af elbiler.

– Vi fordoblede vores markedsandel for elbiler i løbet af året, da vi skalerede produktionen, skriver GM’s direktør Mary Barra i et brev til aktionærerne.

Det er dog værd at bemærke, at en del af GM’s succes afhænger af statsstøtte i form af amerikanske elbilsubsidier.

– Hvis støtten forsvinder, kan det blive sværere at fastholde rentabiliteten, udtalte en talsperson fra GM.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

Usikkerheden om fremtidens lovgivning og elbilsubsidier kan påvirke GM’s overskud fremadrettet. Den nyvalgte præsident Trump brugte da også noget af sin første arbejdsdag på at love, at han ville afskaffe statsstøtten til elbiler.

Ikke desto mindre er GM’s regnskab et bevis på, at elbiler kan være en rentabel forretning. Altså når den er heftigt subsidieret af staten.

Annonce:

Tak fordi du læste med. Besøg vores annoncører herunder:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også