Syvende gang i streg: Toyota er verdens mest værdifulde bilmærke

For syvende år i træk indtager Toyota pladsen som verdens mest værdifulde bilmærke

For syvende år i træk indtager Toyota pladsen som verdens mest værdifulde bilmærke. Sådan lyder konklusionen i Interbrands årlige internationale undersøgelse, Best Global Brands 2018.

Undersøgelsen anslår det japanske varemærke har en markedsværdi på hele 350 milliarder danske kroner. Til sammenligning tøffer tyske Mercedes, der er vurderet som det næstmest værdifulde bilmærke, efter japanerne med 32 millarder danske kroner.

LÆS OGSÅ: Så hidsig lyder en Audi R8 med fire cylindre og 650 hk

Samtidig betyder det, at Toyota er det syvende mest værdifulde varemærke i verden. Undersøgelsens absolute topscorer er den amerikanske teknologigigant Apple, der igen sprænger alle rammer med en værdi på 1.405 millarder kroner.

Interbrands Best Global Brands-resultater

Interbrand peger i undersøgelsen på flere årsager til Toyotas placering som verdens mest værdifulde bilmærke.  Toyota har sat nye standarder for, hvilket bæredygtigt ansvar internationale virksomheder tager ved bl.a. miljøudfordringen, Toyota Environmental Challenge 2050, lyder det i undersøgelsen.

Toyota har yderligere markeret sig inden for salget af hybridbiler, der på verdensplan nu har rundet 12 millioner. Det har reduceret udledningen af CO2 med 93 millioner ton – svarende til den samlede udledning fra hele Danmarks befolkning i over to år.

I Danmark har hybridbilerne også fået deres gennembrud, og hybridbilerne, der kører på ren el i gennemsnitligt halvdelen af tiden, og som automatisk selv lader op under kørslen, udgør i dag over halvdelen af Toyotas salg i Danmark.

 

Klik frem og tilbage på pilene