Annonce:

Sverige nægter at genindføre statsstøtte til elbiler

Man skal ifølge den svenske miljøminister passe på med at indføre subsidier til elbiler. Derfor bliver der heller ikke noget statsstøtte til svenske elbiler.

Annonce:

Tyskland har i denne uge meddelt, at man vil genindføre statsstøtten til elbiler. Men i Sverige nægter miljøminister Romina Pourmokhtari at gøre det samme.

Det fortæller hun til Carup.

Miljøministeren blev bedt om at forholde sig til spørgsmålet, efter at Tyskland på baggrund af et otte måneder langt kollaps genindfører afgiftsstøtten til elbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Men det kommer altså ikke på tale i Sverige. I hvert fald ikke igen. Tiltaget kostede nemlig skatteborgerne milliarder, og det skal de ikke igennem på ny, mener miljøministeren.

LÆS OGSÅ: Politiet vil have lov til at beslaglægge biler der larmer

– Støtten til elbiler, som blev indført af den rødgrønne regering, var en kostbar reform, der har belastet skatteyderne med i alt 20 milliarder svenske kroner siden 2019.

– Bonussen øgede salget af elbiler og etablerede et fungerende sekundært marked for elbiler, siger Romina Pourmokhtari til Carup.

I stedet satser den svenske regering ifølge miljøministeren nu på, at der skal gang i omstillingen af den tungere transport. Det vil sige lastbiler, busser og arbejdsmaskiner. For her er udviklingen ‘ikke nået så langt’, lyder det fra ministeren.


Holland vil heller ikke være med til at holde hånden under elbilerne og deres ejere meget længere. Allerede fra 1. januar 2025 bliver der således lagt afgifter på ejerskabet, og gradvist udfases den afgiftsrabat der er at hente på nye elbiler. Faktisk er afgiftsrabatten allerede blevet markant mindre.

Tilbage i Sverige forsvandt den sidste rest af afgiftsrabatten til elbiler helt præcist den 9. november 2022. Dengang var argumentet, at elbilerne var ved at nærme sig fossilbilerne i pris.

Helt slut med støtte til elbiler er det dog ikke i Sverige. Regeringen har indført et skrotpræmie, man kun kan få fat i ved at skrotte en diesel/benzinbil og vælge en elbil. Den ordning får dog også kritik. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også