Annonce

Sverige forbyder indførslen af miljøzoner for 3. gang

Trafikstyrelsen i Sverige omstøder for 3. gang godkendelsen af den miljøzone, som bystyret i Stockholm ønsker sig! Forbuddet mod benzin- og dieselbiler er igen ugyldigt.

Stockholms omstridte miljøzone, der vil forbyde benzin- og dieselbiler, er igen blevet bremset.

Den svenske Trafikstyrelsen har omstødt en godkendelse, der blev givet af regionale myndigheder så sent som i oktober.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er den tredje gang på kort tid, at Miljøpartiet De Grønnes forbud bliver stoppet af juridiske klager.

– Det betyder, at kommunens miljøzoneafgørelse stadig ikke er gyldig, siger Magnus Sjönnebring, efterforsker hos Trafikstyrelsen til flere svenske medier.

Det kaosfyldte forløb sender endnu en bølge af usikkerhed gennem byens centrum.

Miljøzonen, der kun skulle tillade kørsel med rene elbiler, har været et betændt politisk emne i årevis.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Vi har identificeret et sted, hvor titusindvis af stockholmere hver dag udsættes for forurening, siger Miljøpartiets medlem af trafikrådet i Stockholm, Lars Strömgren.

Forbud mod benzinbilen er ugyldigt – igen

Sagen har været igennem en veritabel juridisk rutsjebane.

Kommunens oprindelige beslutning om at indføre forbuddet blev først anket af lokale virksomheder.

Mere efter videoen

I maj i år valgte den regionale klageinstans, Länsstyrelsen, at omstøde Stockholms beslutning. Den afgørelse blev så anket videre til den nationale Trafikstyrelsen.

Nu sender Trafikstyrelsen hele spørgsmålet tilbage. De omstøder Länsstyrelsens afgørelse.

– Det betyder, at kommunens afgørelse om den nye miljøzone stadig ikke er gyldig, indtil sagen nu skal afgøres af Länsstyrelsen, forklarer Magnus Sjönnebring.

Den nationale Trafikstyrelsen mener, at den regionale Länsstyrelsen har undersøgt sagen i tilstrækkelig grad. De skal derfor behandle sagen på dens substans, ikke kun på formalia.

Torvtrækkeri skader erhvervslivet i hovedstaden

Den konstante usikkerhed er en stor belastning for de lokale virksomheder, der opererer i området. De har nu oplevet, at forbuddet er blevet:

  • Afvist (december 2024)
  • Godkendt (maj 2025, af Hovrätten)
  • Omstødt (nu, af Trafikstyrelsen)

Virksomhederne aner ikke, om de skal investere i nye el-varevogne eller ej.

Mere efter annoncen

Den nuværende usikkerhed er skadelig for hele byens erhvervsliv. Den understreger den vanskelige balance mellem klimamål og hensynet til lokaløkonomien.

Legaliteten af forbuddet er langt fra afgjort.

Det er Miljøpartiets ambition at gøre Stockholm til en grønnere by.

Mere efter annoncen

Men deres forbud mod benzin- og dieselbiler har foreløbig ført til tre omgange af retssager og kaos. Miljøzonen i Stockholm har været et betændt emne i årevis.

Som Boosted flere gange har afdækket, blev alle planer om zonen senest lagt ned i december 2024.

Den skulle have været indført blot én måned efter. Den nye udvikling forsinker forbuddet yderligere og skaber ny frustration. Og så sent som i oktober måned i år, fik planen – der nu alligevel ikke bliver til noget – grønt lys.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også