Trafikstyrelsen i Sverige omstøder for 3. gang godkendelsen af den miljøzone, som bystyret i Stockholm ønsker sig! Forbuddet mod benzin- og dieselbiler er igen ugyldigt.
Stockholms omstridte miljøzone, der vil forbyde benzin- og dieselbiler, er igen blevet bremset.
Den svenske Trafikstyrelsen har omstødt en godkendelse, der blev givet af regionale myndigheder så sent som i oktober.
Det er den tredje gang på kort tid, at Miljøpartiet De Grønnes forbud bliver stoppet af juridiske klager.
– Det betyder, at kommunens miljøzoneafgørelse stadig ikke er gyldig, siger Magnus Sjönnebring, efterforsker hos Trafikstyrelsen til flere svenske medier.
Det kaosfyldte forløb sender endnu en bølge af usikkerhed gennem byens centrum.
Miljøzonen, der kun skulle tillade kørsel med rene elbiler, har været et betændt politisk emne i årevis.
– Vi har identificeret et sted, hvor titusindvis af stockholmere hver dag udsættes for forurening, siger Miljøpartiets medlem af trafikrådet i Stockholm, Lars Strömgren.
Forbud mod benzinbilen er ugyldigt – igen
Sagen har været igennem en veritabel juridisk rutsjebane.
Kommunens oprindelige beslutning om at indføre forbuddet blev først anket af lokale virksomheder.
I maj i år valgte den regionale klageinstans, Länsstyrelsen, at omstøde Stockholms beslutning. Den afgørelse blev så anket videre til den nationale Trafikstyrelsen.
Nu sender Trafikstyrelsen hele spørgsmålet tilbage. De omstøder Länsstyrelsens afgørelse.
– Det betyder, at kommunens afgørelse om den nye miljøzone stadig ikke er gyldig, indtil sagen nu skal afgøres af Länsstyrelsen, forklarer Magnus Sjönnebring.
Den nationale Trafikstyrelsen mener, at den regionale Länsstyrelsen har undersøgt sagen i tilstrækkelig grad. De skal derfor behandle sagen på dens substans, ikke kun på formalia.
Torvtrækkeri skader erhvervslivet i hovedstaden
Den konstante usikkerhed er en stor belastning for de lokale virksomheder, der opererer i området. De har nu oplevet, at forbuddet er blevet:
- Afvist (december 2024)
- Godkendt (maj 2025, af Hovrätten)
- Omstødt (nu, af Trafikstyrelsen)
Virksomhederne aner ikke, om de skal investere i nye el-varevogne eller ej.
Den nuværende usikkerhed er skadelig for hele byens erhvervsliv. Den understreger den vanskelige balance mellem klimamål og hensynet til lokaløkonomien.
Legaliteten af forbuddet er langt fra afgjort.
Det er Miljøpartiets ambition at gøre Stockholm til en grønnere by.
Men deres forbud mod benzin- og dieselbiler har foreløbig ført til tre omgange af retssager og kaos. Miljøzonen i Stockholm har været et betændt emne i årevis.
Som Boosted flere gange har afdækket, blev alle planer om zonen senest lagt ned i december 2024.
Den skulle have været indført blot én måned efter. Den nye udvikling forsinker forbuddet yderligere og skaber ny frustration. Og så sent som i oktober måned i år, fik planen – der nu alligevel ikke bliver til noget – grønt lys.

