Skør svensker bygger Ford Escort diesel med 1.012 hk


Men ikke med en Cosworth-motor, nej her er brugt femcylindrede VAG-dele

Svenske Joakim Stigenberg har en Ford Escort fra 1994. Men ikke hvilken som helst Ford Escort fra 1994. Nej, denne hvide sag er nærmere et monster end en egentlig bil.

Under hjelmen ligger en 2.5-liters VAG-motor. Men ikke den 2.5-liters man måske skulle tro. Nej, det her er ingen benzindrevet Audi-kværn. I stedet ligger der en 2.5-liters dieselmotor fra en VW Transporter og yder intet mindre end 1.012 hestekræfter mellem forhjulene på Escort’en.


LÆS OGSÅ: Femcylindret-guf – ABT får 440 hk ud af Audi RS Q3

Ja, der er over 1.000 hestekræfter i en Ford Escort. Newtonmeter er der 1.141 af, når Joakim fodrer Escort’ens Precision-lader med 2.7 bars tryk.

Samtlige hypper fordeles mellem alle fire hjul, som vi kender det fra fabriksbilen. Og dog. For undervognen består stort set af Nissan Skyline GT-R-dele.

Ja, præcis! Eksempelvis er drivakslen hentet direkte fra en R33 GT-R, mens den femtrins manuelle gearkasse også er hentet fra den populære japaner.

Har vi fundet Frankensteins monster på fire hjul?



Næste side
Boosted.dk er Danmarks største site om biler. Vil du i kontakt med os? Skriv til boosted@boosted.dk