En ny undersøgelse fra Imperial College London viser, at SUV’er og pickups øger risikoen for dødsfalds blandt børn med 130 procent.
En ny undersøgelse fra Imperial College London ser på SUV’er og pickupper. Den viser en markant højere dødsrisiko for fodgængere.
Risikoen stiger med 44 procent for voksne sammenlignet med almindelige biler.
Studiet er lavet sammen med London School of Hygiene and Tropical Medicine. Og resultatet er man kommet frem til ved at se på data fra 682.509 trafikulykker.
Sammenligningen stod mellem kollisioner med SUV’er og lette lastbiler (pickups og små varevogne). De blev holdt op mod trafikulykker med sedaner og hatchbacks.
For børn i alderen 0-9 år er resultatet endnu mere markant. Deres risiko for at dø stiger med hele 130 procent, hvis de rammes af en SUV eller pickup.
Det er især bilernes design, der peges på som årsag. Den højere front og mere stumpe udformning spiller en stor rolle.
Højere front øger risikoen markant
Studiet forklarer den øgede risiko.
– Den primære mekanisme bag den øgede risiko ser ud til at være den højere og mere stumpe profil på fronten af SUV’er og [lette lastbiler], står der i rapporten.
Det betyder, at fodgængere rammes højere på kroppen. En voksen rammes måske omkring bækkenet i stedet for på benene.
Et barn kan blive ramt i brystkassen i stedet for bækkenet. Det er en væsentlig forskel.
Der er også større sandsynlighed for, at offeret kastes fremad ud på vejen. De bliver ikke i samme grad båret med på bilens kølerhjelm.
– De her og andre kollisionsdynamikker er forbundet med en højere andel af skader på overkroppen (inklusive hoved, brystkasse og mave) og med et mere alvorligt skadesbillede, konkluderes det i undersøgelsen.
Amerikanske tal og europæisk potentiale
En anden undersøgelse fra 2024 underbygger resultaterne. Den blev publiceret i tidsskriftet Economics of Transportation.
Den viser, at en forøgelse af bilens fronthøjde på bare 10 cm øger risikoen for dødsfald hos fodgængere med 22 procent.
Forskerne bag studiet fra Imperial College London har estimeret potentialet for at redde liv. Hvis bilister skiftede deres SUV’er ud med lavere biler, kunne mange dødsfald undgås.
I USA anslås det, at 17 procent af dødsfald blandt fodgængere og cyklister kunne undgås. Det svarer til omkring 620 liv om året.
Man skal dog være opmærksom på studiets fokus. Størstedelen af data stammer fra USA. Fire femtedele af sammenligningerne kommer derfra.
Amerikanske biler er generelt større og tungere end europæiske. Andelen af SUV’er er også lavere i Europa.
Derfor er potentialet for at undgå dødsfald lavere i Europa. Her anslås det til 8 procent ved et skifte til traditionelle personbiler.
På trods af resultaterne advarer rapporten mod et generelt forbud mod SUV’er. Der findes ingen universel juridisk definition af en SUV.
Rapporten opfordrer i stedet til, at der gribes ind over for SUV’er. Og det gør det faktisk allerede i en by som Paris. Men det er bare af en nogen anden grund. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]