Strøm til elbiler er nu lige så dyrt som benzin, hvis man bruger lynladere på de længere ture. Det afslører en ny svensk test.
Nordmændene sagde det allerede i 2023. Og nu stemmer svenskerne i; strøm til elbiler er lige så dyrt som benzin.
Det skriver Vi Bilägare.
– Lynopladning er i bund og grund lige så dyrt som at fylde en benzin- eller dieselbil, viser vores vintertest,
– At tanke en Dacia koster mindre end at lade en Volvo, lyder det fra folkene bag testen.
Lige nu koster en liter benzin i Sverige omkring 11 danske kroner. Og selvom det er Europas næstbilligste literpris, skal svenskerne i elbiler ikke regne med at kunne tanke strøm billigere. Tværtimod.
Benzin og strøm til elbiler er nu lige dyrt
Men det samme resultat kom nordmændene faktisk allerede frem til i april 2024 under en tilsvarende test. I hvert fald er prisen på diesel i Norge sammenligning med strømmen fra ladestationerne.
– Med den dagsaktuelle ladepris er det lige så dyrt at lade en elbil op, som det er at tanke en dieselbil.
Sådan siger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgiver i norske NAF i en pressemeddelelse.
Det skal dog retfærdigvis sies, at undersøgelsens tal kun er forudsat ladning på lynladere. Hjemmeladning med eventuel refusion af elafgift er naturligvis en anden – og billigere – snak.
Prisen, siger nordmændene, ligger i den dyre ende, hvis man vælger at koble elbilen til en lynlader. I forbindelse med den norske test er regnestykket da heller ikke til at tage fejl af.
For et år siden kostede det 6,5 norske kroner pr. kilowatt-time at koble en elbil til en lynlader i Norge. Det svarer til 4,13 danske kroner.
For en bil, der kører 1.000 kilometer om måneden med et forbrug på 0,2 kilowatt-timer pr. kilometer, betyder det en ‘brændstofudgift’ på 1.289 norske kroner.
Den tilsvarende dieselbil vil koste 1.320 norske kroner alene i brændstof at holde kørende i samme periode. Det svarer til 836 kroner herhjemme.
Noget andet er, at elbilerne kan udløse meget dyre værkstedsregninger. Bare sådan noget som dæk kan være dobbelt så dyrt at anskaffe til en elbil.
Og i nogle elbiler er det lavet sådan, at batteripakkerne ikke kan skilles ad for at blive repareret på celleniveau. Det betyder kort og godt, at hele batteripakken skal erstattes. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: