En undersøgelse viser, at hele 53 procent af bilisterne i elbiler synes, de betaler alt for meget strømmen til bilerne. Priserne er da også steget med 75 procent alene i Oslo.
Elbil-ejere i Oslo er stærkt utilfredse.
En ny undersøgelse fra Elbilforeningen viser stor frustration over både markante prisstigninger og en alvorlig mangel på ladestandere i den norske hovedstad.
Det skriver foreningen selv i en pressemeddelelse.
En voldsom prisstigning på 75 procent på opladningen af elbiler i Oslo skaber stor utilfredshed. Mange elbilister i Norges hovedstad er afhængige af de offentlige ladestandere.
For mange bilejere i Oslo er de kommunale ladestandere den eneste mulighed for at få strøm på bilen.
LÆS OGSÅ: Donald Trump vil fjerne alt støtte til elbiler i USA
De har ikke egen parkeringsplads med mulighed for en privat ladeboks. Derfor er de afhængige af et velfungerende og tilgængeligt ladenetværk i byen.
Ved årsskiftet blev prisen for gadeladning i dagtimerne hævet markant. Timeprisen steg fra 20 norske kroner til 35 norske kroner. Det svarer til en stigning fra cirka 13 til 23 danske kroner i timen.
Prisen for beboerparkering kommer oveni den forhøjede ladepris. Undersøgelsen fra Elbilforeningen understreger, at prisstigningen ikke er blevet taget godt imod af elbilisterne.
En talsperson for foreningen, Per Maltun, kunne dag også godt tænke sig, at resultatet fik nogle politikere til at tænke sig om.
− Jeg håber, denne undersøgelse diskuteres i kantinen på rådhuset.
Utilstrækkelig udbygning af ladestandere
Prisen er dog ikke den eneste kilde til frustration. Hele 19 procent af de adspurgte i undersøgelsen er utilfredse med tilgængeligheden af de kommunale ladestandere. Der er simpelthen ikke nok af dem.
Byrådet i Oslo har planer om at etablere 50 nye ladepunkter i løbet af 2025. Det er et antal, som Elbilforeningen ikke finder imponerende. − Det er alt for få, udtaler Maltun.
Foreningens egne beregninger viser et langt større behov. De vurderer, at der skal opsættes omkring 500 nye ladepunkter om året.
Maltun påpeger, at et godt ladetilbud er afgørende.
− Skal vi få de her mennesker til at vælge elbil fremover, så har de brug for et godt ladetilbud.
Han mener, at undersøgelsen tydeligt viser, at Oslo kommune har en lang vej foran sig. Spørgsmålet er så, hvor meget og om folk i elbiler overhovedet skal have støtte til strømprisen.
Elbilforeningen foreslår en ny prismodel
Et af de konkrete forslag fra Elbilforeningen er en helt ny prismodel for gadeladning. I dag betaler bilisterne for den tid, bilen er koblet til ladestanderen. Det er uanset, hvor meget strøm der reelt overføres til batteriet.
Foreningen foreslår i stedet en model, hvor prisen afhænger af den mængde strøm, man lader. Det vil sige, at man betaler pr. kilowatt-time (kWh) i stedet for pr. time.
− En prismodel som baserer sig på, hvor meget strøm du faktisk får på batteriet, er mere retfærdig, forklarer Maltun.
Hvis Oslo skal nå sit ambitiøse mål om udelukkende at have udledningsfri transport i 2030, er det nødvendigt at gøre gadeladning mere attraktiv for byens borgere, mener den norske elbilforening.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]