I lighed med USA har Canada, to lande der i forvejen ligger i intern toldkrig, lagt massiv told pรฅ kinesiske biler. Det tvinger nu importen hos Polestar i knรฆ.
Pรฅ trods af en toldkrig imellem de to lande er Canada og USA enige om en 100 procents told pรฅ kinesiske elbiler. Og det gรธr ondt pรฅ Polestar.
Importรธren har nu valgt at stoppe importen af Polestar 2, fordi den udelukkende – i modsรฆtning til andre af mรฆrkets biler – bygges i Kina.
Det skriver Driving.
Salget af Polestar 2 fortsรฆtter i Canada. Men kun sรฅ lรฆnge importรธren har biler pรฅ lager. I USA har mรฆrket dog valgt at fortsรฆtte salget pรฅ trods af de ekstremt hรธje toldsatser.
Polestar i Canada vil i stedet lรฆgge et stรธrre fokus pรฅ Polestar 3 og Polestar 4. Det er nemlig biler, som bygges i henholdsvis South Carolina, USA, og Busan, Sydkorea. Pรฅ den mรฅde slipper mรฆrket for at betale endnu mere told.
Polestar springer sin egen model over
Sรธstermรฆrket Volvo, som sidste รฅr faktisk valgte at skille sig af med Polestar, er ogsรฅ ramt. Bรฅde i USA og herhjemme.
EU’s beslutning om at hรฆve tolden pรฅ kinesiske biler har fรฅet det kinesisk-ejede mรฆrke til at flytte store dele af bl.a. EX30-produktionen til Volvo Cars’ fabrik i Gent, Belgien.
Andre mรฆrker som BYD vil kรธre uden om tolden ved at bygge helt nye fabrikker i Europa. Det sker bl.a. i Ungarn. Men BYD er ogsรฅ pรฅ vej med en fabrik i Tyrkiet.
Samtidig undersรธges det kinesiske mรฆrke for at have fรฅet ulovlig stรธtte fra det kommunistiske styre hjemme i Kina. Penge skal BYD have brugt pรฅ netop fabrikken i Ungarn.
Tilbage hos Polestar er hovedpinen i Nordamerika ikke nรธdvendigvis slut, bare fordi mรฆrket kรธrer uden om en af sine egne modeller.
Kort fรธr prรฆsident-skiftet i USA vedtog Joe Biden nemlig en lov, der fรธrst vil forbyde kinesisk software i nye biler siden hardware. Det vil defacto gรธre Polestar forbudt i USA. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk