Annonce:

Store skærme er ikke fedt mere, siger Mercedes

Mercedes bevæger sig ikke nødvendigvis væk fra de store skærme. Men det er ikke længere så luksuriøst, siger designchefen.

Skærmene fylder mere og mere i moderne biler. Men luksus er ikke nødvendigvis forbundet med store skærme, lyder det fra Mercedes.

Det har længe været sådan, at de dyrere biler blev defineret ud fra materialernes kvalitet og samlekvaliteten.

Motorerne var også et vigtigt salgsargument, da de store motorer typisk var forbeholdt topmodellerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I 2025 forsøger bilproducenterne i den øverste klasse at overgå hinanden med enorme skærme, smart software og andre gadgets. Men Mercedes erkender, at en dyr bil ikke bør måles på, hvor store skærmene i kabinen er eller ikke er.

I et interview med ABC News indrømmede designchefen hos Mercedes, Gorden Wagener, at “skærme ikke er luksus”.

Ifølge Wagener er der ikke længere nogen værdi i at proppe så mange skærme som muligt ind i bilen og kalde det for instrumentering, da “enhver bil har en stor skærm”.

Det kommer fra det samme mærke, som for bare få år siden ikke kunne få det til at lyde flot nok, at deres instrumentering bestod af en 56″ stor skærm.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Eller faktisk flere. Hyperscreen, som tyskerne kalder det, består nemlig af tre skærme, der blot ser ud som om, at de kører ud i ét stort panel.

I dag indrømmer mærket, at der er områder, som skal forbedres, hvis de skal kunne leve op til den prestige, stjernemærket i mange år var forbundet med.

– Vi er nødt til at skabe luksus ud over skærmen. Derfor taler jeg om håndværk og det sofistikerede (i bilerne, red.).


– Der er meget fokus på at gøre bilerne bedre, siger designchefen.

Wagener indrømmede også, at der særligt er et problem, som skal løses i forbindelse med de store skærme – nemlig de manglende knapper.

De ofte overdimensionerede skærme dræber normalt fysiske knapper ved at presse adgangen til funktionerne bag knapperne ind bag skærmen.

At det er en forkert vej at gå, er bilmærkerne dog ved at indse. Både Hyundai og Volkswagen har før måttet erkende, at knapperne altså er kommet for at blive.

På spørgsmålet om, hvorvidt kunstig intelligens kan give en hjælpende hånd i forbindelse med bildesign, er Wagener hudløst ærlig.

Annonce:

– 99 procent af det, man får med AI, er noget skrammel.

Teknologien bliver dog konstant bedre og ‘klogere’. Faktisk så meget, at Mercedes-chefen allerede nu siger, at AI kan sættes til at udføre bildesign om 10 år.

– Jeg tror, at det meste af designet om 10 år vil blive udført af AI, og det vil gøre designere overflødige. Min efterfølger bliver en maskine, der vil være meget billigere i drift, end det jeg får i løn.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også