Stor værkstedskæde trukket i retten – igen!

foto: Andrea Piacquadio fra Pexels

Tilbage i november vandt De Danske Bilimportører en sag om blandt andet vildledende markedsføring over værkstedskæden Skorstensgaard – alligevel har man valgt at anke dommen.

Opdateret: Lørdag 12. december kl.15.43 med kommentar fra Skorstensgaard.

Ifølge De Danske Bilimportører er det sker, fordi der stadig er ‘dele i Skorstensgaards markedsføring, som man ikke mener forbrugerne er tjent med’. Derfor anker man nu dommen.


Overordnet set, er De Danske Bilimportører eller meget tilfredse med den afgørelse, som Sø-og handelsretten kom frem til 13. november. Her fik man nemlig rettens ord for, at Skorstensgårds udsagn om pris, kvalitet og effektivit var vildende, sammenlignende markedføring – og det må man altså ikke ifølge dansk lov.

– Forbrugerne bliver vildledt, når Skorstensgaard popper op som et af de første hit ved en Google-søgning på ”autoriseret serviceværksted”. For lad os slå fast; Skorstensgaard er ikke autoriseret, og denne form for online markedsføring giver en falsk blåstempling. Med andre ord kan man sige, at Skorstensgaard snylter på vores brands, siger direktør for De Danske Bilimportører Mads Rørvig.

Desuden mener De Danske Bilimportører, at der er flere faldgrupper i værkstedskædens markedføring. Blandt andet skulle Skorstensgård ‘ikke gøre opmærksom på brugen af uoriginale reservedele’.

Lige som kædens koncept med ’20 procents prispres’ kun gælder, hvis kunder har indhentet skriftlige tilbud fra værksteder i samme by og flere andre forbehold er opfyldt, påstår De Danske Bilimportører.

Omvendt tager direktør Anders Skorstensgaard gerne en runde mere i retten for sin virksomhed.

– Henset til, at Sø- og Handelsretten gav Skorstensgaard medhold i fem af seks påstande, er det forventeligt, at Bilimportørerne som tabende part vælger at anke. Skorstensgaard fik rettens ord for, at bilejerne bevarer fabriksgarantien og får et gyldigt stempel i servicebogen, når de sparer penge hos Skorstensgaard. Det er vigtigt for de danske bilejere, og derfor fortsætter vi vores benhårde prisfokus og tager gerne en runde mere til gavn for forbrugerne, lyder det i skriftlig kommentar.

Om det er tilfældet skal altså nu på ny afgøres i ankesagen.



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over seks år. Email: bj@boosted.dk