Landets største ladeoperatør opsiger alle kunder

Foto: Clever

Alle Clevers kunder skal nu tage stilling til, om selskabets løsninger stadig er de rette. At lade ubegrænset hører snart fortiden til.


Siden Ruslands invasion af Ukraine har det ikke været sjov at skulle betale for energi. Heller ikke hvis man er elbil-ejer. Hos Danmarks største ladeoperatør, Clever, har det allerede betydet, at man to gange har hævet priserne.

Men i stedet for at gøre det igen, laver selskabet nu markant om på sine betingelser. Denne gang er tillægget permanent, og derfor skal kunderne gentegne deres abonnement, hvis de ønsker at forblive hos Clever. Det skriver FDM på baggrund af en pressemeddelelse fra selskabet.

Fra 1.april 2023 skal alle selskabets kunder finde en ny udbyder, hvis ikke de ønsker at blive hos Clever. At lade elbilen, så meget man orker til en fast pris, er det også slut med.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Den nye løsning er i stedet ret kompliceret sammensat. Men i bund og grund afhænger prisen for at lade elbilen nu både af, hvor meget hver enkelt elbil kører og prisen pr. kWh. Selv forsvarer Clever sig med, at man står i en energikrise.

– Det nye energitillæg følger forbruget og belønner dem, der sparer på energien. Og når elpriserne falder til under 2,25 kr., så bortfalder energitillægget også automatisk. Det, synes vi, er en fair måde at betale for opladning midt i energikrise, siger direktør Casper Kirketerp-Møller.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:


FDM: Det bliver dyrere at køre elbil
Fra 1. april næste år vil de kunder, som accepterer Clevers nye forretningsmodel, således overgå til den nye aftale. Og det betyder i udgangspunktet, at der skal betales 799 kr. uanset om lader på elbilen eller ej.

Fra FDM lyder meldingen, at det bliver dyrere at køre elbil, hvis man kører mange kilometer.  Omvendt kan der være en fordel i at skifte udbyder, hvis bilen ikke kører ret mange kilometer om måneden.

– For bilister, der kører særlig meget, bliver Clevers løsning dyrere, men den ser fortsat ud til at være attraktiv i forhold til alternativerne. Men hvis man kører få kilometer, kan man med fordel overveje at skifte til en anden ladeløsning, fortæller FDM’s forbrugerøkonom Ilyas Dogru.

Artikler og reklamelinks:
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk