En klage fra bl.a erhvervslivet hjalp alligevel ikke. I hvert fald ikke i første omgang. Stockholm får lov til at forbyde alle benzin- og dieselbiler.
Stockholm – Bystyret i Stockholm har fået tilladelse til at forbyde diesel- og benzinbiler i en nulemissionszone.
Forvaltningsretten har afvist klager over beslutningen om at indføre en miljøzone i Stockholm.
Miljøzonen, der skulle være trådt i kraft ved årsskiftet, blev stoppet i november efter en række klager.
Klagerne kom fra både virksomheder og privatpersoner.
Forvaltningsretten har dog nu besluttet, at der ikke er grund til at ændre beslutningen om at indføre miljøzonen.
– Forvaltningsretten mener, at det ikke er godtgjort, at byrådets afgørelse er i strid med loven. Der er derfor ingen grund til at omstøde afgørelsen, skriver rigsadvokat Eva-Lotta Hedin i en pressemeddelelse.
Det er endnu uklart, hvad der nu vil ske. Amtsstyrelsen skal godkende planerne, før miljøzonen kan indføres. Det er dog også muligt at klage over afgørelsen til næste instans.
– Ambitionen er at åbne miljøzonen til foråret, siger trafikbyrådsmedlem Lars Strömgren (MP) i en udtalelse.
På længere sigt er der planer om at udvide miljøzonen.
– Det, at zonen er så lille, gør den mindre overskuelig. Nogle synes, det går for stærkt, andre at zonen skal være større, sagde Lars Strömgren i et interview med Vi Bilägare sidste år.
Stockholm har altså taget et skridt nærmere et forbud mod diesel- og benzinbiler i den centrale del af byen. Forbuddet skal gælde i en nulemissionszone, der er planlagt i det centrale Stockholm.
Læs flere artikler efter annoncerne: