Trods en kampagne på det sociale medie X og personlig opbakning fra Elon Musk har Stockholm Kommune pure afvist Teslas ansøgning om at teste FSD-systemet i byen.
En storstilet test af Teslas selvkørende system, FSD Beta (Full Self-Driving), i Stockholms gader bliver alligevel ikke til noget.
Hovedstadskommunen har nemlig meddelt Tesla en test af systemerne på de kommunale veje simpelthen er for farlig.
Dermed bliver det ikke i den svenske hovedstad, at Tesla får lov at indsamle de næste data om systemets formåen i bytrafik.
Initiativet til testen opstod oprindeligt blandt svenske Tesla-entusiaster. De startede en kampagne på det sociale medie X for at påvirke den svenske transportstyrelse.
Kampagnen fik opmærksomhed fra Teslas direktør, Elon Musk. Han kvitterede for initiativet med et rødt hjerte og et svensk flag i et opslag.
Men den opbakning var ikke nok til at overbevise de ansvarlige i Stockholm. Byen har givet Tesla et formelt afslag.
I afslaget, som mediet Allt om Elbil har set, begrunder kommunen sin beslutning.
– Testen er den første af sin slags, planlagt til at blive udført i hele byen og indebærer visse risici for både infrastruktur og tredjeparter, skriver Stockholm Kommune.
Hvad er Teslas FSD Beta-system?
FSD Beta er Teslas mest avancerede førerassistentsystem til dato. Systemet er designet til at kunne håndtere komplekse trafiksituationer i byer.
Det kan blandt andet dreje i vejkryds, reagere på trafiklys og træffe beslutninger i tæt trafik.
Det er dog vigtigt at bemærke, at systemet ikke er fuldt selvkørende. Det er klassificeret som et niveau 2+ system.
Det betyder, at føreren altid skal være opmærksom. Personen bag rattet skal være klar til at overtage styringen øjeblikkeligt.
Systemet er fortsat under udvikling og testes i flere lande, herunder USA og udvalgte steder i Europa. Byer som Rom, Amsterdam og Paris har tidligere lagt veje til lignende testkørsler.
Strenge regler i Sverige og Danmark
En anden årsag til afslaget er, at Stockholm allerede er involveret i andre teknologiprojekter og innovationstests. Byen har derfor ikke de nødvendige ressourcer til at igangsætte endnu et stort projekt.
I USA er reglerne for selvkørende teknologi mere lempelige. I stater som Californien og Texas er førerløse robottaxier allerede en realitet i visse byer, så længe de overvåges fra en central.
Næste skridt for Tesla bliver netop Texas. Her forventes et begrænset antal selvkørende Model Y-biler at blive sat i drift i byen Austin den 22. juni. Her vil bilerne køre uden en chauffør bag rattet som sikkerhedsnet.
I Sverige og resten af Europa er reglerne markant strengere. For at en test kan blive godkendt i Sverige, skal den finde sted inden for et klart defineret geografisk område, og der skal altid være en fører i bilen.
Derudover har de enkelte kommuner vetoret, selv hvis den nationale transportstyrelse har givet grønt lys.
De danske regler for test af selvkørende teknologi ligner de svenske. Derfor må Tesla og andre producenter væbne sig med tålmodighed, før lignende systemer kan blive testet bredt på danske veje.
Der kan endda gå meget længere, end mange sikkert forestiller sig. I hvert fald hvis man spørger hos tech-giganten Nvidia.
Her går man ligefrem direkte efter Tesla, og siger at selvkørende biler – hvis de kommer – først er meget langt ude i fremtiden. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]