StingAir er en skamlav dieselhakker på 20″ hjul

En tysk tuner har kigget nærmere på Kia Stinger – og resultatet er… anderledes!

For hvis du troede, at der mellem forhjulene på koreaneren her ligger en 3.3-liters V6’er, kan du godt tro om igen.

For det her er ingen Stinger GT. Derimod har AMJ-Fahrzeugdesign haft fingerne i noget så ordinært som dieseludgaven af Stinger. Resultatet er dog alt andet end ordinært.

Hvis vi skal begynde med det udvendige, springer det aerodynamiske lige i synet på os. Her er blevet plads til alt fra diffuser over ducktail-spoiler og enorme sideskørte. Og når det nu er en Kia, vi har med at gøre, skal alle dele selvfølgelig importeres fra Korea.

Bare lige til info hvis du selv har tænkt dig at gå i gang.

‘Lak’ du lægger mærke til
Lakken, har du lagt mærke til den? Det er nu mere en hvid grundfarve med en pokkers masse neonfolie over sig. Ergo kan du ikke være i tvivl om, hvad der er trillet forbi dig, når Stingeren her indtager gadebilledet.

Og kan farven – eller rettere farverne – ikke gøre det alene, så tjek lige den sænkning. Ja, præcis – så langt kan man kun komme ned med en luftundervogn. Det er da også præcis, hvad Bilstein har smidt efter bilen.

Diesel – i en Stinger, a Hva?
I den absolut laveste indstilling kan vi ikke forestille os, at der er plads til så meget som ét sandkorn på vejen. I hvert fald ikke hvis bilen skal styres fri af en god gangs ‘undervogns-skraberi’.

Looket fuldendes af de fuldfed Tomason TN19 i 20″ svøbt i 255/30-gummi. Og så er der jo lige det der med motoren. Den er egentlig ikke værd at skrive hjem om. Men nu gør vi det alligevel.

For mellem forhjulene finder vi – ja, du gættede det – en dieselmaskine på 2.2 liter. Det giver 200 hestekræfter, 440 Nm og en tophastighed på 225 km/t. Wuhu!

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen.


Reklame: