BMW har nedjusteret forventningerne til årets resultat. Et kollapset salg i Kina og problemer med toldsatser får nu aktien til at styrtdykke med 7 procent.
Den tyske bilgigant BMW er i krise. I hvert fald på papiret.
Tirsdag aften udsendt en alarmerende profitadvarsel, der har fået firmaets aktie til at styrtdykke med 7 procent.
Årsagen er et svigtende salg på det altafgørende kinesiske marked og massive ekstraomkostninger på grund af toldsatser.
Det skriver Bloomberg News.
Nedjusteringen er et hårdt slag for BMW og har sendt chokbølger gennem hele den europæiske bilindustri.
Aktien hos konkurrenter som Mercedes-Benz, Volkswagen og Porsche er dog heller ikke imune over for fald. Tværtimod gik samtlige konkurrenter i rødt torsdag morgen.
BMW forventer nu et lille fald i årets resultat før skat. Tidligere lød prognosen på et resultat på niveau med 2024.
Svigtende salg i Kina
Den primære årsag til den dystre melding er en markant og svagere end forventet salgsvækst i Kina.
Kina er BMW’s absolut største marked og stod for 22 procent af omsætningen over de seneste 12 måneder.
Men den tyske gigant er under et voldsomt pres fra nye, lokale kinesiske elbilmærker som BYD. Samtidig har en generel økonomisk afmatning i Kina fået de kinesiske forbrugere til at holde igen med at købe luksusbiler.
– Vi har været bekymrede for BMW’s overeksponering mod Kina, og deres tilsyneladende mangel på bekymring over det,” udtaler analytikere fra storbanken Citi.
Toldmure og forsinkede refusioner
Ud over problemerne i Kina er BMW også ramt af toldmure og handelsspændinger.
Forsinkelser i toldrefusioner mellem USA og EU betyder, at BMW nu forventer et frit cash flow på kun 2,5 milliarder euro. Det er en halvering i forhold til den tidligere forventning på over 5 milliarder euro.
De mange problemer tvinger BMW til at skære i forventningerne på en række nøgleområder.
Driftsmarginen i bil-divisionen forventes nu kun at lande på mellem 5 og 6 procent.
Samtidig er målet for afkastet på den investerede kapital blevet sænket til mellem 8 og 10 procent fra tidligere 9 til 13 procent.
Den dybe krise hos BMW er det seneste kapitel i en større krise, der har ramt hele den tyske bilindustri.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har kansler Friedrich Merz indkaldt til et nationalt krisemøde den 9. oktober for at undgå et totalt kollaps.

