Spritny Renault Mégane E-TECH Electric præsenteret

Renault Mégane E-TECH Electric

Navnet er det samme, men udover navnet deler den helt nye Renault Mégane E-TECH Electric ingenting med den nuværende Renault Mégane.

Nu kan Renault præsentere sin første elbil i C-segmentet – den fuldt elektriske Renault Mégane E-TECH Electric. Bilen er netop præsenteret på IAA München Motorshow.

Den nye Mégane E-TECH Electric er 4,2 meter lang og har en akselafstand på 2,7 meter. Det lyder ikke voldsomt, men på trods af, at den er betydeligt kortere end den almindelige Mégane, er pladsen indenfor langt bedre, og bagagerummet sluger 440 liter.


Den gode plads skyldes den helt nye platform til elbiler (CMFB-EV), der debuterer i Mégane, og som fremover vil danne baggrund for en lang række nye elbiler fra Renault.
Platformen er fleksibel, så man kan bygge en bil, der er op til 4,7 meter lang, og det er også muligt at få en endnu større batteripakke i platformen end de 60 kWh, som Mégane E-TECH Electric er udstyret med.

Mégane E-TECH Electric kommer som udgangspunkt i to varianter og tre udstyrsversioner. Begge har samme helt nykonstruerede elmotor, der blot vejer 145 kg – betydeligt mindre end den, der sidder i den nuværende Renault Zoe.

Renault Mégane E-TECH Electric

470 kilometer på en opladning
Den første version Mégane har 60 kWh batteri og en rækkevidde på 470 km på en opladning (WLTP) – og 300 kilometer ved konstant motorvejshastighed på 130 km. Denne har 218 hk og et moment på 300 Nm.

Der findes også en med et mindre batteri – nemlig 40 kWh – her er rækkevidden 300 km og 130 hk motor og et moment på 250 Nm. Begge kan lade med op til 130 kW DC og op til 22 kW AC-ladning. 300 kilometers ekstra rækkevidde klares med 20 minutters lynladning.
Batteripakken har en ny kemisk sammensætning, der betyder 20 procent større energitæthed end det, der sidder i Renault Zoe, og det vejer blot 395 kilo, hvilket gør, at bilens samlede vægt holder sig på 1624 kilo.

Selve batteripakken er helt særlig, idet den blot er 11 centimeter høj. Det er den tyndeste konstruktion til dato. Det betyder også, at Mégane Electric er 90 millimeter lavere end den almindelige Mégane, hvilket igen betyder endnu mere sportslige køreegenskaber i den blot 1,5 meter høje bil.

Renault Mégane E-TECH Electric

Google styrer det hele
Men der hvor den nye Mégane E-TECH Electric for alvor skiller sig ud er, når man sidder bag ved rattet og har udsigt til en 24 tommer skærm, der indeholder førerdisplay og multimediesystem.

Multimediesystemet har Qualcomm Snapdragon processor 4K, er udviklet af Google og baseret på Android Automotive OS, der indeholder blandt andet Google Maps, Google Play Apps, Google Assistent og electrical routeplanner – alt sammen stemmestyret.

Mégane Electric er naturligvis udstyret med alle de nyeste aktive sikkerhedssystemer, og har ikke færre end 300 patenterede systemer i sig.

Renault Mégane E-TECH Electric

Eksklusivt design
Bilen har flush dørhåndtag, der selv svinger ud, når man ønsker at komme ind i bilen. Bilens sportslige udseende understreges også af de skjulte dørhåndtag i C-stolpen, der giver bilen et coupéagtigt udseende. Det sportslige look understreges af de 20 tommer alufælge og den markante LED lyssignatur både foran og bag.

Renault Mégane E-TECH Electric lanceres i Danmark til marts. Priser er endnu ikke tilgængelige.

Renault Mégane E-TECH Electric Renault Mégane E-TECH Electric



Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk