Annonce

Solgte 289.000 elbiler på en time – ventelisten er 1 år

Xiaomi har så travlt med at bygge biler, og en ordrebog så fyldt, at nye kunder må vente mere end år på af få leveret deres biler.

Den nye elbil, Xiaomi YU7, er så eftertragtet efter 289.000 bestillinger på en time, at ventelisten er eksploderet, og bilerne allerede sælges brugt til overpris i Kina.

Tech-giganten Xiaomis indtræden på bilmarkedet har skabt enorm opmærksomhed. Den nye elbil, en SUV med navnet Xiaomi YU7, fik kineserne til at gå amok i 289.000 bestillinger inden for den første time, efter ordrebøgerne åbnede.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den massive interesse har nu resulteret i en ventetid på mere end et år for de mange købere som ikke nåede med i første omgang.

Den store efterspørgsel har presset leveringstiderne markant i vejret. For basismodellen af SU7 er ventetiden i øjeblikket mellem 57 og 60 uger.

Købere af den endnu dyrere Pro-udgaven må vente mellem 49 og 52 uger.

For topmodellen, Max, er ventetiden en smule kortere. Her skal kunderne vente mellem 41 og 44 uger på at få deres bil leveret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er en situation, der har skabt en situation der kun er set få gange før på brugtmarkedet.

For selvom SU7 er tænkt som en bil uden begrænsninger i produktionen eller på samlebåndet, er de første ejere allerede begyndt at sælge deres biler, fordi der er enormt mange penge at hente.

Brugte SU7-modeller sælges for enorme summer

Ifølge mediet CarNewsChina er der i øjeblikket omkring 80 brugte Xiaomi YU7 til salg i Kina. Priserne for de brugte biler ligger mellem 350.000 og 390.000 kinesiske yuan.

Mere efter videoen

Det svarer til en pris på mellem cirka 336.000 og 374.000 danske kroner.

Til sammenligning begynder prisen for en ny Xiaomi YU7 ved 279.900 yuan, eller hvad der svarer til godt 269.000 danske kroner.

Den dyreste fabriksnye udgave af bilen koster 329.900 yuan, hvilket er omkring 317.000 danske kroner.

De høje brugtpriser viser, at nogle er villige til at betale en betydelig merpris for at springe den enormt lange ventetid over.

Den store interesse har dog også trukket voldsom kritik med sig. Flere kunder har rejst kritik af den nye elbil. Især teknikken er den gal med.

Massiv kritik og slettede hestekræfter

Blandt kritikpunkterne er bilens bremser. Nogle ejere mener ikke, at bremserne er kraftige nok til at håndtere bilens ydeevne og vægt.

Mere efter annoncen

Samtidig har Xiaomi mødt kritik for en softwareopdatering. Som Boosted også tidligere har fortalt, har bilmærket via en såkaldt ‘over the air’-opdatering fjernet mere end 600 hestekræfter fra topmodellen i modelprogrammet.

Vreden blandt ejerne var efterfølgende så stor, at det kinesiske bilmærke måtte fjerne opdateringen igen. Ligesom mani måtte beklage, at kunderne ikke fik de mere end 1.200 hestekræfter, de havde betalt for.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også