Små BMW’er kan snart være fortid

Foto: BMW AG

BMW’s mindste modeller sælger ikke godt. Det – og strengere emissionskrav – kan være dødsstødet til både hatchbacks og små SUV’er.

BMW har ikke selv sagt noget om det. I hvert fald ikke officelt. Men Autocar citerer alligevel en kilde ‘tæt på’ mærkets UKL-platform. Platformen, som bruges til mange af BMW’s forhjulstrukne modeller med små forbrændingsmotorer, kan nemlig være på vej ud.

Mediet skriver, at platformen – som også bruges af MINI, i 2027 vil være 12 år gammel. Og for BMW, som har tænkt sig at holde forbrændingsmotoren i live længst muligt, egner platformen sig dårligt til hybridbiler. Noget tyskerne forventer bliver nødvendigt, hvis kommende modeller skal leve op til stadigt strengere emissionskrav.

Batteripakker presser platformen
På platformen kan der simpelthen ikke bygges biler der store nok. De hybridbiler, der er tilbage i 2027, skal ifølge Autocar kunne klare 65 kilometers kørsel alene på strøm. Og det er der ikke plads til på UKL-platform. De større batteri vil kræve, at BMW bygger større og derfor også dyrere biler.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:



Og det er ikke kun inden for EU, at lovgiverne har tænkt sig at stramme grebet om bilproducenterne i jagten på omstillingen til elbiler. Det samme sker i USA, hvor Biden-administrationen lægger op til, at 50 procent af alle nye biler kører på strøm i 2030.

De sælger ikke godt
Noget andet er, at BMW’s mindste modeller ikke sælger godt i USA. Så i stedet for at smide udviklingspenge efter en helt ny platform til de mindste biler, kan BMW helt være på vej ud af den del af markedet.

Inden da ser det dog ud til at både den næste X1 og en række nye Mini-modeller faktisk bliver hybridbiler. Alt sammen for at kunne leve op til de kommende Euro7-krav, som EU ventes at præsentere senere i år.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:



Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk