Den franske bilproducent Renault går efter at fjerne det udskældte kobolt fra sine elbiler. Et nyt samarbejde skal sikre billigere, lettere og mere bæredygtige batterier.
Renault tager nu et vigtigt skridt mod at løse et af elbilindustriens største problemer – brugen af kobolt i batterier. Det kontroversielle metal, der ofte udvindes under kritisable forhold i Congo, skal ifølge bilproducenten snart helt ud af ligningen.
Gennem sit elbilselskab Ampere indleder Renault et samarbejde med det amerikanske firma Stratus Materials for at udvikle en ny type koboltfri batteriteknologi. Teknologien kaldes LXMOTM og skal kombineres med høj ydeevne, lavere pris og bedre holdbarhed end traditionelle batterier.
De første forsøg med materialet begynder i Amperes nye “Battery Cell Innovation Lab” i Lardy i Frankrig. Her skal teknologien testes i fuldskala elbilsbatterier, som i fremtiden kan blive standard i Renaults modeller.
Ifølge Renault kan den nye batteritype blive både lettere, sikrere og billigere – uden at gå på kompromis med rækkevidden.
Koboltens skyggeside presser bilindustrien
Kobolt har i mange år været en central del af moderne batterier, men mineralet har også en mørk bagside. Størstedelen udvindes i Den Demokratiske Republik Congo, hvor børnearbejde, ulovlig minedrift og korruption er udbredt.
Ifølge Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO) arbejder tusindvis af børn under farlige forhold i minerne, mens organiseret kriminalitet udnytter lokale samfund. Det anslås, at Congo mister næsten en milliard dollars om året på ulovlig minedrift og eksport.
Flere internationale organisationer forsøger at stramme kontrollen med koboltproduktionen, men problemet er fortsat omfattende. Derfor arbejder bilproducenter som Renault, Tesla og BYD på at finde alternativer, der kan mindske afhængigheden af sjældne og problematiske råstoffer.
Renaults koboltfri satsning er tredje skridt i selskabets batteristrategi efter brugen af NMC-batterier (nikkel, mangan, kobolt) og de kommende LFP-batterier (litium, jern, fosfat), som indføres i 2026.
Nicolas Racquet, der leder udviklingen af eldrivlinjer hos Ampere, forklarer: “Vi ser stor potentiale i koboltfrie materialer, der kan give høj ydelse til lavere pris. Stratus’ LXMOTM-teknologi kombinerer ydeevne, sikkerhed og levetid på et meget lovende niveau,” fortæller han.
Renault vil reducere miljøbelastningen
Stratus Materials’ direktør, Jay Whitacre, kalder samarbejdet et vigtigt skridt mod mere ansvarlig batteriproduktion.
“Vi er stolte af, at Ampere og Renault Group har valgt vores teknologi som en mulig løsning til fremtidens elbiler. Samarbejdet har allerede givet stærke resultater, og vi ser frem til næste fase,” siger han.
For Renault handler initiativet både om miljø og økonomi. Uden kobolt bliver batterierne billigere at producere og mindre afhængige af ustabile forsyningskæder.
Samtidig mindskes belastningen på miljøet, fordi udvinding af kobolt efterlader store mængder giftigt affald i jorden.
Renault har i flere år arbejdet på at gøre sine elbiler mere bæredygtige, og med det nye samarbejde håber producenten at bane vejen for en ny generation af elbiler uden etisk og miljømæssig bagage.
Hvis projektet lykkes, kan det markere et vigtigt vendepunkt i kampen for grønnere batterier – og samtidig give Renault en stærkere position i det hurtigt voksende elbilmarked.

