Annonce

Skylder 48 milliarder – fyrer 100 folk i elbil-afdeling

En gæld på 48 milliarder kroner og en aktie, der er tæt på at ryge ud, tvinger nu Polestar ud i fyringer, som mærket dog siger allerede var planlagt.

Det kriseramte elbilmærke Polestar, der har en gæld på 48 milliarder danske kroner, fyrer nu 100 ansatte.

Den store fyringsrunde rammer firmaets kernekompetence, forsknings- og udviklingsafdelingen i Gøteborg, og er endnu et tegn på mærkets dybe overlevelseskamp.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skriver avisen Göteborgs-Posten.

Bilmærkets likviditet ifølge avisen er faretruende lav på grund af massive tab. Samtidig er der akut behov for at rejse ny kapital.

På trods af en stigning i salget i år, er bilmærkets aktie på den amerikanske Nasdaq-børs igen faldet under én dollar.

Det betyder, at de er i overhængende fare for at blive smidt helt af børsen. En værdi under én dollar i 30 sammenhængende dage er det samme som et farvel og tak til børshandlen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fagforening: Turbulensen fortsætter

Den nye fyringsrunde kommer oveni et år, der i forvejen har været præget af store omstruktureringer.

– Turbulensen for vores medlemmer hos Polestar fortsætter, siger Hanna Lindholm fra fagforeningen Svensk Akademikerförening til Göteborgs-Posten.

– Virksomheden har i dag nedlagt en række stillinger, som i høj grad vil påvirke vores medlemmer. Vores medlemmer har allerede gennemgået store organisatoriske ændringer i løbet af året.

Mere efter videoen

Polestar har i alt lidt over 2.000 ansatte, hvoraf 1.200 arbejder i Sverige.

At fyre 100 medarbejdere i den svenske udviklingsafdeling er derfor et markant og alvorligt indgreb.

En gæld på 48 milliarder kroner

Polestars officielle forklaring på fyringerne er, at de fremover i endnu højere grad vil benytte sig af platforme fra den kinesiske moderselskab, Geely-koncernen.

– Det hænger sammen med, hvad vi annoncerede tidligere på året, om at vi vil bruge Geely-koncernens platforme til fremtidige bilmodeller,” siger Polestars informationschef i Sverige, Theo Kjellberg.

Den forklaring er dog blevet mødt med skepsis.

Polestar har hele tiden benyttet sig af platforme fra Geely og søstermærket Volvo. Polestar 2 deler platform med Volvo EX40, og Polestar 3 deler platform med Volvo EX90.

Mere efter annoncen

Den reelle årsag til de drastiske nedskæringer skal de svenske medier findes direkte i økonomien.

Den dybe krise hos Polestar er ikke enestående i den Geely-ejede bilfamilie. Som Boosted for nylig kunne fortælle, har storbanken HSBC netop advaret om en “dyster fremtid” for søstermærket Volvo.

Her er det ligeledes et kollapset elbilsalg, som banken mener truer hele det økonomiske grundlag.

Boosted forsøger at opklare, om nedskæringerne i Sverige også rammer den danske afdeling af Polestar. Den seneste fyringsrunde herhjemme var i april 2024.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også