KTM lukker fabrik i 3 måneder, fordi underleverandør har stoppet leveringer. Den nye indiske ejer holder også ellers lovede penge tilbage.
KTM står igen over for en mulig konkurs. Motorcykelproducentens fabrik må lukke i tre måneder.
Underleverandører har stoppet leverancer af vitale dele. Den indiske investor Bajaj har endnu ikke indfriet sit investeringsløfte.
Fremtiden for det svenske mærke Husqvarna, som KTM fremstiller på licens, er dermed også usikker.
Fabrikslukningen er en realitet. Den skyldes manglende dele fra underleverandørerne. De har tilsyneladende mistet tålmodigheden med KTM’s økonomiske situation.
Den usikre situation rammer de ansatte hårdt. De må nu gå hjem uden arbejde i tre måneder. Det er anden gang på kort tid, de må indse, at deres stillinger hænger i meget tynde tråde.
Samtidig arbejder de ansatte, der trods alt er på fabrikken, kun 30 timer om ugen. Det sker i en tid med generelt stigende priser.
Det lægger yderligere pres på medarbejdernes privatøkonomi.
Beskeden om lukningen kom torsdag i sidste uge. Administrerende direktør Gottfried Neumeister leverede selv nyheden, som blev givet til de ansatte via et videoopkaldt.
Det skriver Krone Zeitung.
KTM’s ledelse og økonomiske pres
Stemningen blandt medarbejderne blev efter sigende trykket. Håbet om en sikret fremtid blev erstattet af fortvivlelse. Det skete kun en måned efter, at en redningsplan ellers så ud til at være på plads.
Wolfgang Gerstmayer er formand for GPA-fagforeningen hos KTM. Han har allerede kommenteret på den alvorlige situation.
– Vi skal have en investor på plads inden den 23. maj, sagde han til avisen Kronen Zeitung.
For blot en måned siden troede mange, at KTM var reddet. Den tidligere administrerende direktør Stefan Pierer var blevet hældt ud af ledelsen, og Gottfried Neumeister var blevet sat ind på posten.
Neumeister lykkedes med at indgå en aftale med kreditorerne i sidste øjeblik. Blandt andet fordi den indiske motorcykelgigant Bajaj lovede at investere som ny medejer. Men de lovede penge er endnu ikke kommet til Østrig.
Trods den dystre situation har Gerstmayer stadig vis optimisme og tiltro til den nye ledelse. Han mener, at man i hvert fald gør det bedre, end forgængerne.
Fremtiden for KTM og Husqvarna
“Den nye ledelse har været meget bedre end den tidligere, siger Wolfgang Gerstmayer.
– Stefan Pierer forsøgte aldrig at få de ansatte med om bord og drive forretningen sammen.
– Jeg synes, den nye bestyrelse med Neumeister viser en helt anden holdning,” fortsætter fagforeningsformanden. De ønsker, at vi gør det her sammen.
Nu hviler KTM’s håb tungt på de indiske ejere. Bajaj skal komme med de lovede midler, hvis ikke motorcykelmærket skal have drejet nøglen for sidste gang.
Seks milliarder danske kroner af KTM’s samlede gæld skal nemlig betales allerede i maj. Pengene skal betales til kreditorerne for at undgå yderligere retslige skridt.
Hvis betalingen udebliver, er kreditorerne i deres gode ret til at erklære hele virksomheden konkurs. Det vil have store konsekvenser for mærket og dets ansatte.
KTM producerer også de kendte svenske Husqvarna-motorcykler på licens. En eventuel KTM-konkurs vil derfor påvirke Husqvarna direkte og markant.
Hvad der præcist sker med det klassiske svenske motorcykelmærke i tilfældet af en konkurs er uvist. Hvis ingen ønsker at overtage produktionen, risikerer Husqvarna også at forsvinde fra markedet.motorcykelbranchen generelt.
Boosted følger situationen hos KTM-koncernen tæt. Hvordan det hele er kommet dertil, hvor forretningen nu for anden gang riskerer at vælte helt, kan du læse meget mere om her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]