Skodas første elbil var en ølvogn fra 1939

cernobily diapozitiv, velikost 7*5 cm

Se, det er en elbil, vi forstår

Nu hænger procenter og kørsel ikke sammen – i hvert fald ikke hvis man sidder bag rattet. Med det flydende guld skal jo ud til de ventende ganer på en eller anden måde.

Og i 1939 havde Skoda en løsning til Tjekkiets landeveje. Men fordi den vestlige verden var på stod på tærsklen til anden verdenskrig, måtte man rationere alt. Også benzin.

Så på Skoda-fabrikken kom man på at bygge en eldrevet ølvogn, der kunne forsyne restauranter og beværtninger med – ja, du gættede det – øl!

LÆS OGSÅ: Brugttest: Audi RS4 Avant B7 – V8-drønet fra Ingolstadt


Selve bilen kunne laste tre ton øl, og ifølge Skoda selv kørte vognen med friske forsyninger af humle i ‘mange år.’

Selve batteriteknologien var langt fra så avanceret som i dag, men genopladelige var de. Batterierne altså. De lavede strøm på basis af blysyre, som vi kender det fra ‘almindelige batterier’ i biler med forbrændingsmotor.

Fabrikken forsøgte sig også med alternative forbrændingsmotorer. Eller i hvert fald drivmidler. Blandt andet  kul og træ. Ingen af dem blev dog særligt store succeser – wonder why?!…

Nå! Hovedsagen er, at Skodas første elbil var og biler en ØLVOGN! Skål!

 


Reklame: