Det tidligere kommunist-styret mærke viser en nyfortolkning af Skoda Favorit frem. Det sker 31 år efter produktionen gik i stå. Den nye Favorit kører kun på strøm.
Skoda designer Ljudmil Slavov genopliver den klassiske Favorit som et moderne elbil-koncept. Den nye fortolkning af Skoda Favorit tog 120 timer at udvikle.
Skoda har præsenteret en moderne fortolkning af Favorit-modellen. Det er designeren Ljudmil Slavov der står bag konceptbilen.
Han har brugt omkring 120 timer på at udvikle bilen. Målet var at ære det originale Bertone-design.
Samtidig skulle bilen have et moderne “Modern Solid” æstetisk udtryk, fordi den oprindelige Favorit fra 1987 var en meget vigtig model for Skoda.
LÆS OGSÅ: Skoda skider på kunderne – ny elbil er 23 procent ringere
Den nye konceptbil er tænkt som en slags elektrisk crossover. Den minder på nogle måder om biler som Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, der på mange punkter ligger meget langt fra den oprindelige bil.
Skoda afslørede tidligere på måneden en moderne version af motorcyklen Laurin & Klement Slavia B fra 1899.
Nu har mærket vendt fokus mod en anden del af sin arv, Favorit. Det var den sidste model, Skoda udviklede selvstændigt, Volkswagen-gruppen overtog først det tidligere sovjetmærke i 1991.
Den oprindeliuge Favorit blev udviklet med begrænsede ressourcer under netop det kommunistiske styre.
Bilen kunne let være endt som endnu en billig og glemt bil. Men da den debuterede i sommeren 1987, blev bilen en succes. På den måde et Skoda i dag ikke et af de sovjetmærker der er glemt eller husket med radsel.
Den femdørs hatchback blev lanceret med en 1,3-liters firecylindret motor. Motoren ydede beskedne 62 hestekræfter.
Trods den begrænsede ydeevne blev Favorit eksporteret til en række lande. I dag siger Skoda-ledelsen, at Favorit viste, at ingeniørerne kunne “skabe en attraktiv bil af høj kvalitet, der fik opmærksomhed verden over.”
Designelementer og fremtidsvisioner for Favorit
Ljudmil Slavov valgte interessant nok ikke at inkorporere Skodas “Tech-Deck Face” i det nye design.
Originalen havde en relativt enkel front. Den er løst gengivet på konceptet. Her ses slanke LED-forlygter. De ledsages en delvist gennemsigtig ‘køler’.
Andre designtræk er ting som de “delte” dørhåndtag og konkave fælge. De suppleres af et ‘flydende’ tag og et oplyst Skoda-logo.
Slavov har også forestillet sig et racerkoncept af bilen. Det har anderledes kofangere og et generelt mere råt udtryk.
Man kan også se en fremtrædende diffuser. En større spoiler og en kølerhjelm med quick-release er også en del af pakken.
Den oprindelige Skoda Favorit var en vigtig bil. Den viste Skoda kunne noget. selv før Volkswagen tog over. Det var dog først langt op i 90’erne og måske først i 00’erne, at de hånlige Skoda-jokes forstummede helt
Skodas arv og fremtid
Konceptet er et eksempel på, hvordan Skoda fortsætter med at bygge på sin historie. Mærket ser samtidig fremad mod nye teknologier. D
Det er endnu uvist, om en ny Favorit vil gå i produktion. Men designøvelsen viser, at det faktisk godt kan lade sig gøre.
Og skulle det ske, at Favorit genopstår, vil det ikke være første gang, et bilmærke i 2020’erne genopliver et forhistorisk model. Eller i hvert fald navnet.
Hos Renault forsøger man sig både med nye 4 og 5 om modeller, selvom de biler teknisk set intet har med deres forgængere at gøre.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]