Skoda hævder, at det er for at undgå leveringsproblemer, at man udstyrer den nye Elroq 85 med et ændret batteri. Desuden er den firehjulstrukne topmodel forsinket.
Skoda Elroq 85 får ikke den samme ladeeffekt, som det tjekkiske bilmærke havde lovet sine kunder.
Den maksimale ladeeffekt reduceres markant. Det skyldes udfordringer med leverancer af elbilbatterier, siger tjekkerne.
Skoda har derfor valgt at skifte batterileverandør for modellen.
Det nye batteri er identisk med det, der findes i den fysisk større Skoda Enyaq 85. Ændringen skal forhindre lange ventetider for kunderne.
Den nye elbil, Skoda Elroq, blev oprindeligt introduceret som et mindre alternativ til den større Enyaq.
Ved lanceringen blev modellen Elroq 85 lovet en hurtigladeeffekt på 175 kW. Nu er den specificerede ladeeffekt for Elroq 85 sat ned til 135 kW. Det er et fald på 23 procent i forhold til den oprindelige udmelding.
Det er på mange måder bemærkelsesværdigt. Især fordi modellerne med mindre batterier, Elroq 60 og Elroq 50, har højere ladeeffekter. De ligger på henholdsvis 165 kW og 145 kW.
Årsagen til ændringen er leverandørskiftet. Skoda har foretaget det valg for at undgå risikoen for længere leveringstider på Elroq 85.
Skoda Elroq bliver en ringere bil
Skodas svenske pressechef, Hanna Storckenfeldt, har over for Vi Bilägare bekræftet ændringerne.
Og at de gælder for biler produceret fra uge 25. Skoda i Sverige oplyser videre, at man foreløbig udstyrer Elroq med det ringere batteri frem til andet kvartal af 2026.
Selvom den maksimale ladeeffekt er lavere, betyder det ikke nødvendigvis meget længere ladetider i praksis. En jævn og stabil ladekurve kan kompensere for den lavere maksimale effekt.
Hurtigopladning fra 10 til 80 procent forventes at tage cirka 26 minutter. Det er stort set uændret i forhold til tidligere udmeldinger. For opladning i intervallet 10 til 40 procent kan tiden dog blive lidt længere.
Det tyske websted Heise har påpeget den potentielle forskel i de kortere ladeintervaller. Kunder skal altså være opmærksomme på, at den lavere maksimale effekt kan have en betydning her.
– Ladetiden opretholdes, så for kunderne vil der være en marginal forskel i forhold til i dag, siger den svenske pressechef.
Topmodellen Skoda Enyaq 85x bliver forsinket
Det samme batteri, som nu anvendes i Elroq 85, bruges også i den firehjulstrukne Skoda Enyaq 85x. Den model oplever er nu også forsinket.
Ifølge de seneste meldinger ser det ud til, at salget af Elroq 85x bliver udskudt. Den nye forventede salgsstart er nu sat til slutningen af sommeren.
Kunder, der venter på den firehjulstrukne variant af Enyaq, må derfor væbne sig med yderligere tålmodighed.
Skoda arbejder på at få løst leveringsudfordringerne og normalisere produktionen. Hvornår det sker har fabrikken dog ikke noget bud på. I hvert fald ikke officielt.
Batteriproblemerne ændrer dog ikke på, at det går godt hos Skoda. Faktisk hævder det tjekkiske mærkes direktør Klaus Zellmer, at han står i spidsen for det bilmærke i hele Vesten, som tjener absolut flest penge. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]