Midt i en spareplan, der skal skaffe 12 milliarder kroner, har Volvo besluttet at bygge elbiler af gammelt, genbrugt stål.
Volvo står over for en massiv økonomisk udfordring. Bilmærket skal spare 12 milliarder kroner.
Og som en del af den store spareplan vil bilmærket nu bygge elbiler af genbrugt stål. Den kommende elbil, Volvo EX60, bliver den første model, der benytter det gamle materiale.
Stålproduktionen er traditionelt en stor kilde til CO2-udledning. For en Volvo har stål stået for omkring 25 procent af den samlede udledning i bilens produktion.
Det skal et nyt samarbejde nu ændre på. Volvo Cars har indgået en aftale med den svenske stålvirksomhed SSAB.
Aftalen sikrer Volvo adgang til genbrugsstål af høj kvalitet. Stålet har tæt på nul emissioner under fremstillingen.
Volvo er den første bilproducent, der indgår en sådan aftale for serieproduktion. Det er et markant skifte for den svenske bilproducent.
Ny Volvo EX60 bliver bygget af genbrugsmaterialer
Det genanvendte stål skal i første omgang bruges i udvalgte dele af den kommende, fuldelektriske SUV, EX60.
Senere vil stålet også blive anvendt i andre biler. Det gælder modeller, som bygger på Volvos næste generation af SPA3-platformen.
Ifølge Volvo Cars lever det genbrugte stål op til de samme strenge sikkerhedskrav som traditionelt stål.
Det gælder både styrke og holdbarhed, forsikrer bilproducenten.
– Stål er et afgørende materiale for at garantere sikkerheden, styrken og holdbarheden i vores produkter,” siger Francesca Gamboni, indkøbsdirektør hos Volvo Cars.
Handler om at ‘reducere miljøpåvirkningen’
Hun fortsætter;
– Samtidig har det traditionelt bidraget væsentligt til vores CO2-aftryk.
– Med underskrivelsen af denne aftale har vi taget et vigtigt skridt mod at reducere vores miljøpåvirkning.
Volvo kommer dog ikke uden om, at der også skal finde en god del penge i budgettet. Temmeligt mange faktisk.
Helt konkret skal det kinesisk mærke finde hele 12 milliarder i besparelser. Spareplanen har allerede betydet en fyringsrunde, der rammer 3.000 ansatte. Langt de fleste skal væk fra hovedkontoret i Gøteborg. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]