Selv elbiler betaler danskerne alt for meget for

Fremtiden? Vehicle To Home fungerer basalt set ved, at boksen til højre suger strømmen ud af din Leaf, når den holder i garagen mellem f.eks. kl. 17 og 21, hvor der er mest pres på elnettet. Så her kører dit hjem på elbils-strøm i stedet. Derefter lader bilen resten af natten med 'natte-strøm' fra elnettet og er klar om morgenen. På billedet drives en kaffevogn ved siden af bilen af Leaf-strøm. Ret genialt, må vi indrømme.

Danmark er det tredje dyreste land i Europa at eje og køre elbil i, viser ny analyse af totalprisen for elbiler i 18 EU-lande.

En gennemsnitlig lille eller mellemstor elbil i Danmark koster 5.930 kr. om måneden, hvis man regner alle udgifter med. Det placerer Danmark på tredjepladsen på listen over de dyreste europæiske lande at eje og køre elbil. I 2019 var Danmark nummer fem på listen, skriver Bil Magasinet.

Tallet fremgår af leasingvirksomheden LeasePlans Car Cost Index 2020, som ser nærmere på udgifterne til benzin-, diesel- og elbiler i 18 europæiske lande, heriblandt Danmark.

Totalomkostninger for 30.000 km om året
Analysen sammenligner de totale omkostninger til en lille eller mellemstor bil, som kører 30.000 km om året i de første fire år af sin levetid. Analysen omfatter omkostninger til reparationer, vedligeholdelse, dæk, afskrivning, renter, forsikringer, vejafgifter, moms samt brændstof eller opladning.

Artiklen fortsætter efter reklamerne:

Danmark overgås kun af Finland og Schweiz i undersøgelsen, mens Grækenland er det billigste land i Europa at eje og køre elbil. Her kan man spare ca. 1.500 kr. om måneden sammenlignet med Danmark, mens en gennemsnitlig elbil i Norge og Sverige koster hhv. 349 og 1.123 kr. mindre end i Danmark.

“Vores analyse viser, at elbiler næsten er kommet ned på samme prisniveau som benzin- og dieselbiler, når vi kigger på hele Europa. Det gælder desværre ikke i Danmark, hvor priserne falder langsommere end i andre lande. Med tanke på Eldrup-kommissionens anbefalinger og regeringens målsætning om at nå 500.000 elbiler er der akut behov for initiativer, der kan gøre det attraktivt at vælge elbil, så vi når i mål med vores fælles grønne ambitioner,” siger Michael Olsen, adm. direktør i LeasePlan Danmark.

Grafik: Bil Magasinet

Dyre benzin- og dieselbiler i Danmark
Analysen viser også, at en gennemsnitlig diesel- og benzinbil koster hhv. 5.328 og 5.693 kr. om måneden, hvilket gør Danmark til hhv. det tredje- og fjerdedyreste europæiske land at eje og køre disse biltyper.

Værditabet er største post
Ifølge LeasePlans analyse udgør afskrivninger hele 59 pct. af elbilernes samlede omkostninger over de første fire år af elbilens levetid. Det er markant højere end for diesel- og benzinbiler, hvor tallene er hhv. 46 og 41 pct.

Ifølge Michael Olsen fra LeasePlan Danmark hænger den høje afskrivning på elbiler sammen med batteriteknologien og det begrænsede udvalg af elbiler, men han pointerer, at markedet for elbiler vil ændre sig markant de kommende to-tre år.

Udgifter (i euro) til forskellige biltyper i 18 europæiske lande jf. Car Cost Index 2020.

Reklame: