Annonce:

Schweiz har regnet på det: Så meget belaster elbiler elnettet

En ny rapport viser, at elbiler vil udgøre op til halvdelen af elforbruget i husholdninger – men presset kan mindskes med smartere opladning.

Når der skal lades elbiler i fremtidens Schweiz, bliver det ikke uden konsekvenser for elnettet.

Faktisk viser en ny rapport fra de schweiziske myndigheder, at opladning af elbiler i 2050 kan komme til at udgøre helt op til 48 procent af husholdningernes samlede elforbrug – og i visse tilfælde belaste elnettet markant mere end andre husholdningsapparater.

Rapporten – der er udarbejdet af det rådgivende institut Infras for den schweiziske energistyrelse – slår dog også fast, at det ikke behøver at blive et problem.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Hvis elbilerne lades klogt – altså uden for spidsbelastningstider – kan man undgå at udvide elnettet i stor stil.

Intelligent opladning af elbiler er afgørende

Rapporten anbefaler nemlig, at man indfører aktiv styring af ladeinfrastrukturen. Det kan f.eks. være gennem variable elpriser eller smarte ladestandere, som automatisk vælger tidspunkter, hvor der er mindre pres på nettet.

I gennemsnit lades elbiler kun 2,5 timer i døgnet – og det giver rig mulighed for at flytte forbruget væk fra de mest belastede tidspunkter på dagen .

Ifølge rapporten vil cirka 1,3 millioner elbiler være i drift i Schweiz i 2035, og tallet kan stige til 2,8 millioner i 2050.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det svarer til næsten hele den nuværende bilpark. Og med så mange køretøjer på strøm er det afgørende, at infrastrukturen følger med – både når det gælder strømforsyning og ladestandere i byer og på landet, skriver rapporten.

Ikke kun en schweizisk udfordring med elbiler

Selvom rapporten er lavet med fokus på Schweiz, er konklusionerne relevante for alle lande med stigende elbilsalg – inklusiv Danmark.

Det handler ikke bare om at bygge flere ladestandere, men også om at styre, hvornår og hvordan elbilerne lades op.

Artiklen fortsætter efter videoen:

Hvis man fortsætter med “dum” opladning – altså alle lader, når de kommer hjem fra arbejde – risikerer man at overbelaste lokale elnet.

Det kan skabe unødige investeringer i kabler og transformatorer. Men hvis opladningen tilpasses nettet, kan samfundet spare milliarder.

Rapporten anbefaler derfor både tekniske løsninger og politiske tiltag for at fremme intelligent opladning.

Mere efter annoncen:

For som det hedder i konklusionen: “En intelligent integration af ladeinfrastrukturen i elnettet er nøglen til en bæredygtig elektrificering af mobiliteten”.

Læs mere om elbiler her!

Mere efter disse links:

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med op mod en million unikke brugere og syv millioner sidevisninger hver måned. Har du en idé til en god historie? Så skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også