Annonce:

Scanias nye elektriske lastbil skal lades med diesel

Scanias nye elektriske lastbil oplader batteriet ved hjælp af en dieselmotor. I teorien kører kombinationen 800 på en opladning.

Scania introducerer en ny lastbilmodel, der anvender en dieselmotor som rækkeviddeforlænger til batteridrift. Svenskerne mener, at lastbilen kan køre 800 kilometer på ‘en opladning’.

– Elektrificering er fremtiden, men man må acceptere midlertidige løsninger i overgangsperioden, udtaler Christian Levin, administrerende direktør for Scania i en pressemeddelelse.

I samarbejde med logistikvirksomheden DHL har Scania udviklet en eldrevet lastbil med rækkeviddeforlænger.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den dieseldrevne generator, der fungerer som erstatning for en af batteripakkerne, kan køre på diesel eller HVO.

Generatoren forøger lastbilens potentielle rækkevidde til mellem 650 og 800 kilometer, hvilket overstiger rækkevidden for de nyeste elektriske lastbiler med tilsvarende totalvægt, som typisk ligger omkring 550 kilometer.

Scanias nye diesel-elektriske lastbil skal køre med 1.000 pakker ad gangen

Siden februar har Scanias nye lastbilmodel været i drift hos Post & Parcel i Tyskland, hvor den transporterer gods mellem Berlin og Hamborg.

Lastbilen, der er 10,5 meter lang, er udviklet af Scania Pilot Partner. Den har en totalvægt på 40 tons og drives af en 230 kW elmotor. Derudover er den udstyret med et 416 kWh stort batteri.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Lastbilens topfart er 89 km/t, og den kan laste op til 1.000 pakker.

– Køretøjet, udviklet i samarbejde med DHL, demonstrerer potentialet i midlertidige løsninger, der bidrager til at mindske klimapåvirkningen i en overgangsfase mod fuld elektrificering af transportsektoren.

– Beslutningstagere bør anerkende værdien af sådanne løsninger for at opnå en effektiv klimaomstilling, forklarer Christian Levin, administrerende direktør for Scania.


DHL har planer om at udvide sin flåde med flere af disse lastbiler i fremtiden.

– Der vil gå nogen tid, før der er tilstrækkelig adgang til vedvarende elektricitet, netværkskapacitet og opladningsinfrastruktur til at basere sig udelukkende på batteridrevne lastbiler, især i et stort logistiknetværk som DHL’s tyske pakkenetværk.

– I mellemtiden samarbejder DHL og Scania om at implementere en praktisk løsning, der øger bæredygtigheden i logistikken og reducerer CO2-udledningen med over 80 procent, siger Tobias Meyer, administrerende direktør for DHL Group.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også