Volvo Cars må igen notere sig et markant fald i salget af elbiler og plug-in hybrider. Det samlede salg af de elektrificerede modeller faldt med 19 procent i juni måned.
Salget af Volvo Cars’ elektrificerede biler, som tæller både fuldelektriske modeller og plug-in hybrider, oplevede et markant dyk i juni måned.
Det viser bilmærkets egne tal.
På globalt plan faldt salget med hele 19 procent sammenlignet med samme måned sidste år.
De elektrificerede biler udgjorde 44 procent af Volvos samlede salg i juni. Andelen af rene elbiler udgjorde 22 procent af det totale salg.
Det samlede globale bilsalg for Volvo endte på 62.858 biler i juni. Det er et fald på 12 procent i forhold til juni 2024.
Ser man på hele første halvår af 2025, har Volvo solgt 353.780 biler. Det svarer til en nedgang på ni procent sammenlignet med første halvdel af 2024.
Nedgangen i salget af de elektrificerede modeller var særligt tydelig på det europæiske marked.
Volvo-salget styrtdykker på nøglemarkeder
I Europa faldt salget af Volvos elektrificerede biler med 21 procent i juni. Alligevel udgjorde de elektrificerede modeller 60 procent af alle solgte Volvo-biler i regionen i den måned.
Det samlede europæiske salg landede på 31.547 biler, en nedgang på 14 procent.
Også på det kinesiske marked var der store udfordringer. Her styrtdykkede salget af elektrificerede biler med 26 procent.
I alt blev der solgt 1.068 elektrificerede modeller i Kina i juni. Det samlede kinesiske salg for Volvo faldt med tre procent til 13.569 biler.
I USA var faldet i salget af elektrificerede modeller mere beskedent. Her oplevede Volvo en nedgang på fire procent. Det samlede amerikanske salg faldt med syv procent til 8.627 biler.
De nye salgstal kommer fra en officiel meddelelse fra Volvo Cars.
Populære modeller kan ikke redde salget
På trods af den generelle nedgang var der fortsat stor efterspørgsel efter specifikke modeller. Den bedst sælgende bil i juni var Volvo XC60 med 20.706 solgte biler. Det er en stigning fra 19.222 sidste år.
Lige efter fulgte XC40/EX40-modellerne med et samlet salg på 15.442 biler. Det er dog et fald fra 16.195 i juni 2024.
Den interne tredjeplads gik til den store SUV, Volvo XC90, som blev solgt i 8.842 eksemplarer.
Selvom Volvo har populære modeller, var ingen af dem at finde på top 10-listen over de mest solgte biler i Danmark i juni 2025.
Her var det i stedet modeller som Skoda Elroq, Tesla Model Y og Volkswagen T-Roc, der dominerede.
Volvos udfordringer står på det nærmeste i kø. Boosted har også kunnet fortælle, hvordan mærket måtte se salget smuldre væk i maj måned. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]