Salget af elbiler lider generelt i Europa. Det er isรฆr de kinesiske udgaver, som bilisterne har mistet appetitten pรฅ.
Sammenlignet med august mรฅned sidste รฅr, er der i รฅr blevet solgt hele 48 procent fรฆrre elbiler fra Kina i Europa.
Det er der dog flere forklaringer pรฅ. EU har varslet straftold, som dog er justeret flere gange, pรฅ bilerne. Ligesom en rรฆkke europรฆiske lande har fjernet statstรธtten til elbiler generelt.
Det skriver Bloomberg.
Det er bl.a. sket i Tyskland, hvor interessen for elbiler er styrtdykket, lige siden statsstรธtten til elbiler blev fjernet med รธjeblikkelig virkning i december mรฅned 2023. Alene mรฅneden efter faldt salget af nye elbiler med mere end 50 procent.
Ogsรฅ europรฆiske samt amerikanske bilmรฆrker, der fรฅr bygget biler i Kina, rammes af straftolden. Det har bl.a. fรฅet Tesla til at sรฆtte prisen op i Danmark.
LรS OGSร : Sรฆrlig trafikalarm er ulovlig i Danmark
Nogle bilmรฆrker forsรธger at komme uden om tolden ved at flytte produktionen til Europa, mens andre flytter alt andet end produktionen af bilerne hertil. Lรฆs mere om det her.
Tilbage stรฅr de europรฆiske landes regeringer og gรธr klar til at stramme grebet om elbiler. I hvert fald nรฅr det kommer til afgifter. Holland udfaser allerede fra nytรฅr samtlige stรธtteordninger til elbiler.
Pรฅ den anden side af Atlanten vil USA’s regering fra 2030. Allerede i 2027 skal det dog vรฆre forbudt at bruge software udviklet i Kina og Rusland, mener regeringen. Officielt fordi software fra den kant er en trussel mod amerikanernes sikkerhed.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]