Sag om beslaglagt Volvo kan ende i Højesteret

En sag om en beslaglagt Volvo kan ende i Højesteret - beslaglæggelsen er i strid med menneskerettighederne, siger ejeren
Foto: Volvo Personvagnar AB

En Volvo V60 var blandt de første biler, der blev beslaglagt, efter at den nye lov mod vanvidskørsel trådte i kraft. Den har nu været beslaglagt i seks måneder. 

I et halvt år har en dansk indregisteret Volvo V60 stået stille i en af politiets garager. Men det er ikke ordensmagten egen med seriøse motorproblemer. Nej, bilen var en af de første, som politiet beslaglagde med henvisning til loven mod vanvidsbilster.

Den lov trådte i kraft 31. marts i år. Volvo’en blev beslaglagt tilbage i april og har altså ikke flyttet sig én meter siden. I hvert fald ikke ved egen kraft. Og nu kan sagen ende helt i Højesteret.

Det skriver TV2.dk.



Både Københavns Byret og Østre Landsret har nemlig foreløbig sagt, at beslaglæggelsen foregik helt efter bogen. Men det vil Nordania Leasing, som ejer bilen, ikke høre tale om.

Da bilen blev beslaglagt sad en 57-årig mand bag rattet. Han kørte mindst 103 km/t i en 50-zone, mens hans kones navn stod på leasingskontrakten. Det var politiet dog ligeglade med.

Sagen ligger nu sådan, at leasingselskabet har søgt om at få Højesteret til at ophæve beslaglæggelsen. Det oplyser advokatfirmaet Horten, der fører sagen på firmaets vegne.

I strid med menneskerettighederne
Nordania hævder, at beslaglæggelsen er i strid med både EU-ret og menneskerettighederne. Landsretten mener derimod, at det drejer sig om økonomi.

Leasingselskabet har ikke fremlagt noget, “der giver grundlag for at antage, at de som følge af beslaglæggelsen med henblik på konfiskation vil lide noget økonomisk tab,” skriver dommerne.

Politiet har netop offentliggjort, at man på det første halve år har beslaglagt 510 køretøjer fra såkaldte vanvidsbilister.

Tager Højesteret sagen om Volvo’en op, vides det endnu ikke, om dommen vil få betydning for eventuelt lignende sager i fremtiden. Det såkaldte præcedens.

Hvad er vanvidskørsel?

  • uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder (straffelovens § 241, 2. pkt.),
  • uagtsom forvoldelse af betydelig skade på nogens legeme eller helbred under særligt skærpende omstændigheder (straffelovens § 249, 2. pkt.),
  • forsætlig forvoldelse af nærliggende fare for nogens liv eller førlighed (straffelovens § 252, stk. 1),
  • særlig hensynsløs kørsel (færdselslovens § 118, stk. 10),
  • kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel med over 100 km i timen,
  • kørsel med en hastighed på 200 km i timen eller derover, og
  • spirituskørsel med en promille over 2,00.

 

 



Bjørn Skjærup er journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Email: bj@boosted.dk