En brændstofekspert fra Circle K siger nu, at HVO-diesel kan være renere end den strøm, der bruges til at lade elbiler. Det gælder for 45 procent af bilerne i EU.
Under visse omstændighede kan det såkaldte HVO-diesel være renere end den strøm, der lader de europæiske elbiler op.
Faktisk gælder det for op mod 45 procent af elbilerne i EU, der lades med sort strøm.
Det siger Lennart Olsson, der er brændstofekspert hos Circle K.
– Hvis du lader med kulkraft, vil udledningen være højere for en elbil end med dette brændstof, siger han ifølge Carup.
HVO100 er et biobrændstof, der kan bruges i de fleste moderne dieselbiler.
Ifølge fortalere kan det reducere CO2-udledningen med op til 90 procent sammenlignet med almindelig diesel.
EU’s strøm er stadig 55 procent sort
Pointen fra brændstofeksperterne er, at en elbils reelle klimaaftryk afhænger fuldstændigt af, hvordan strømmen, den lader med, er produceret.
Selvom en elbil ikke udleder CO2 under kørsel, kan der være en stor udledning forbundet med produktionen af strømmen.
Ifølge Det Europæiske Råds statistikker kommer over 50 procent af al elektricitet produceret i EU stadig fra fossile brændstoffer og atomkraft.
Kun 45 procent af elproduktionen kommer fra vedvarende kilder som sol og vind.
Hvis en elbil bliver ladet op med strøm fra et kulkraftværk, er den reelle CO2-udledning altså markant.
Omvendt er der ikke noget, der på papiret kan slå elbilens miljøpåvirkning, hvis strømmen kommere fra renere kilder.
Så vil udledningen være næsten nul. I Danmark kom 89 procent af energimixet fra såkaldte vedvarende energikilder. Det er faktisk kun bedre i Luxemborg, hvor de ifølge en EU-opgørelse kørte med 94 procent vedvarende energi.
Det er i de tilfælde, at HVO100-diesel ifølge eksperterne kan være et renere alternativ.
HVO100 er ramt af skandalesag
HVO100 markedsføres som et “vedvarende” brændstof. Det betyder, at selvom det udleder CO2 ved afbrænding, tæller det ikke med i det officielle klimaregnskab.
Brændstoffet er dog ramt af en alvorlig skandalesag.
Engelske BBC har tidligere kunnet fortælle, at en stor del af den HVO, der sælges, ikke er lavet af restprodukter, som lovet.
I stedet mistænkes det at være lavet af frisk palmeolie. Produktionen af palmeolie er en af de store årsager til rydning af regnskov.
Hvis det er tilfældet, er HVO100 en “gigantisk miljøskurk”. De engelske myndigheder siden lovet at kuglegrave sagen.
Diskussionen om elbilers reelle klimaaftryk er kompleks.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er man i den hollandske provins Utrecht løbet tør for grøn strøm. Her er man nu nødt til at opstille store gasgeneratorer for at kunne følge med efterspørgslen fra blandt andet elbiler.

