EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, vil nu redde den kriseramte europæiske bilindustri med et nyt, stort initiativ. Hun vil tillade selvkørende AI-biler.
EU vil nu redde den kriseramte europæiske bilindustri. Eller i hvert fald forsøge.
I et nyt, stort initiativ vil EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, gøre selvkørende AI-biler tilladt i et netværk af europæiske byer.
– Lad os begynde med det samme, lyder den kontante melding fra kommissionsformanden i en tale.
Forslaget er EU’s seneste forsøg på at hjælpe en industri, der er i dyb krise.
Europæiske bilproducenter har i månedsvis været på charmeoffensiv over for EU for at få hjælp.
Indtil videre er der dog ikke sket meget. Men nu kommer Ursula von der Leyen med et konkret forslag, der skal give industrien nyt liv.
Skal konkurrere med USA og Kina
Det nye initiativ blev præsenteret i en tale under Italian Tech Week i Torino.
Her pegede von der Leyen på, at Europa halter bagefter, når det kommer til selvkørende teknologi.
– Selvkørende biler er allerede en realitet i USA og Kina. Hvorfor gælder det samme ikke også her i Europa?, spurgte hun.
Hun foreslår derfor at etablere et netværk af europæiske byer, hvor de første selvkørende biler kan få lov til at køre på vejene.
– AI først betyder sikkerhed først, understregede hun.
“Lad os få det til at ske”
Ifølge Ursula von der Leyen skal initiativet ske så hurtigt som muligt.
– Så, mine venner, lad os få det til at ske. Det er muligt. Lad os begynde med det samme, lød det i talen.
EU vil ifølge von der Leyen være klar til at støtte bilindustrien med penge til at udvikle de nye, innovative modeller.
Hun understregede, at det er afgørende, at det er de europæiske bilproducenter, der kommer til at nyde godt af de nye muligheder.
– Fremtidens biler skal produceres her i Europa. Det må være vores mål, fastslog hun.
Selvom selvkørende biler endnu ikke er udbredt i Europa, bliver de allerede testet flere steder. I Sverige har Tesla fået tilladelse til at teste deres selvkørende biler på en strækning af E4-motorvejen.
Boosted har dog også kunnet fortælle, at bystyret i Stockholm mener, at bilmærkets teknologi er for farlig. Og at man derfor har givet et tilsvarende nej.
Erfaringerne fra USA viser dog, at teknologien langt fra er fejlfri.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er Teslas nye robottaxi-tjeneste i Austin, Texas, kommet katastrofalt fra start.
Her var bilerne involveret i mindst tre ulykker i løbet af den første måned.

