Fra 2035 er det slut med at sælge nye benzin- og dieselbiler i EU. I hvert fald som det ser ud nu. Her er alt, hvad du skal vide om forbuddet, og hvad det betyder for dig.
Fra 2035 vil det være forbudt at sælge fabriksnye benzin- og dieselbiler i EU.
Den skelsættende beslutning og fremfor alt dato er en del af EU’s store klimaplan, men den har skabt stor usikkerhed blandt både bilkøbere og bilproducenter.
Her gennemgår vi, hvad forbuddet reelt betyder for dig som bilejer. Spørgsmålene er mange, og svarene? Ja, de er overraskende kompliceret.
Skal hybridbiler også forbydes? Kan man stadig køre i sin gamle bil? Og hvad vil der ske med priserne på både brændstof og brugte biler?
Din nuværende bil bliver ikke ulovlig
Det vigtigste at slå fast er, at det nye forbud kun gælder for salget af nye biler.
Du kan altså fortsat køre i din nuværende benzin- eller dieselbil, så længe du vil – også efter 2035.
– De nye regler betyder ikke, at ingen biler på vejene må producere kuldioxidudledning i 2035. Reglerne påvirker ikke eksisterende biler, siger tidligere medlem af Europa-Parlamentet
hollandske Jan Huitema, der har været en central figur i forhandlingerne, ifølge Autobild.
– Hvis du køber en ny bil nu, kan du køre i den, indtil dens levetid er udløbet.
Det vil også fortsat være lovligt at købe og sælge brugte benzin- og dieselbiler efter 2035.
Også et forbud mod hybrider
EU-forbuddet omfatter alle biler, der har en forbrændingsmotor.
Det betyder, at det fra 2035 også vil være slut med salget af nye hybrid- og plug-in hybridbiler.
Den eneste undtagelse er biler, der udelukkende kan køre på CO2-neutrale, syntetiske brændstoffer, også kendt som e-fuels.
EU-parlamentet understreger dog, at de forventer, at de samlede omkostninger ved at eje en benzin- eller dieselbil (brændstof, vedligeholdelse, forsikring) kan stige efter 2035.
Det store og kontroversielle forbud er dog kommet under et massivt politisk pres i den seneste tid. Og faktisk er det slet ikke sikkert, at 2035-forbuddet kan holde til noget som helst.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er Tyskland og Italien gået sammen i et fælles opråb til EU. Her kræver de to store billande, at 2035-forbuddet bliver droppet af frygt for et kollaps i den europæiske bilindustri.

