Sådan spartler du selv dit projekt

Overvejer du at gå i gang med et større bilprojekt, får du garanteret brug for at spartle på et tidspunkt, her guider vi dig gennem processen

Du tror måske, at spartling er noget, som er forbeholdt autolakereren, men faktisk så er det ofte kun selve finspartlingen, at maleren tager sig af.

Hvis du har fået en skade eller er i gang med et større ombygningsprojekt, kommer du i de fleste tilfælde ikke udenom at spartle, og så er det jo ekstra tilfredsstillende at kunne gøre det helt selv.

Vores guide er lavet sammen med en karrosserismed, så hvis du er autolakerer og uddannet til at spartle, er det ikke sikkert, at du vil være enig i alle punkterne i guiden, men husk at øvelse gør mester.

I princippet er spartling et yderst taknemmeligt arbejde, og hvis du kommer til at dumme dig, kan du jo altid slibe det hele af og starte forfra.

Kodeordet til en ordentlig spartling er tålmodighed og fin følsomhed i hænderne. Vi tager dig her igennem de punkter, der er i en semi-professionel spartling, og du vil med garanti kunne gøre det selv bagefter.

DET SKAL DU BRUGE
Spartling kræver en del materialer og værktøj, men det koster nærmest ingenting. Du skal helst havde en slibemaskine med korn 80, 120 og 240 sandpapir og en slibeklods med samme sandpapir.

Alternativt kan du nøjes med klodsen. Derudover skal du bruge et metalspartel-sæt, en friskluftsmaske og diverse hjælpematerialer som papir og fortynder. Her er for under 1.000 kr. i førstegangsinvestering, og så har du jo tingene.

HVILKEN TYPE SPARTEL?
Der findes mange typer spartel, som egner sig til forskellige formål, men til vores projekt har vi brugt polyesterspartel, som er den fineste slags og egner sig godt til at blive slebet helt plan. Til lidt grovere opgaver findes der blandt andet glasfiberspartel, tinspartel og fleksible sparteltyper. Der er meget forskel på kvaliteten, og de lidt dyrere er ofte bedst.

HVA’ MED SPRØJTESPARTEL?
Det kan være svært at påføre spartel i en jævn fordeling, før man lige har prøvet det nogle gange. Ved store projekter og renoveringer af blandt andet veteranbiler, er det meget normalt, at en maler bruger sprøjtespartel. Det er ganske enkelt en tyndere spartelmasse, som kan sprøjtes i et jævnt lag over hele bilen eller bare de områder, hvor det er nødvendigt. Når spartlen er hærdet, kan den slibes som en almindelig spartel, men resultatet bliver langt bedre. Smart!

AT SPARTLE – TRIN FOR TRIN

Det er en god idé at opmærke det område, som du skal spartle, hvis du har flere steder på én gang. Her er der tale om en lille flimmerbule, men en svejsning er lettere at se.


Reklame: