Volvos nye topmodel EX90 er ikke bare fyldt med fejl. iPhone-ejere riskerer også at miste deres telefoner i nærheden af bilen. Volvo er klar over problemet, siger pressechef.
Pas på din smartphone! Den avancerede lidar-teknologi i Volvo EX90 nemlig “brænde” kameraobjektivet på din iPhone eller anden smartphone helt af.
Fotografering af bilens lidar på tæt hold kan resultere i skader på kameraobjektivet på en iPhone eller andre smartphones.
Flere motorjournalister fortalte allerede i februar om ødelagte telefonkameraer efter nærkontakt med bilens teknologi.
Og nu viser det sig, at der ikke er tale om isolerede og meget uheldige tilfælde. En bruger på Reddit, der kalder sig Jeguetelli, har siden ofret en telefon for at demonstrere præcis, hvad der kan ske.
Resultatet af en sådan eksponering er en form for “branding” af kameraets sensor. Det efterlader permanente mærker, som forringer billedkvaliteten fra telefonen.
Skaden opstår, fordi lidaren udsender koncentrerede lysstråler, som en smartphone ikke kan tåle.
Hos Volvo er man da også bekendt med problemet. Det er bare ikke noget, man har tænkt sig at gøre noget ved. I hvert fald ikke særlig meget.
– Vi ved det. Nærbilleder af en lidar udgør en risiko for skader på visse kameralinser, siger mærkets PR-chef i Sverige Marius Holst.
Det eneste, Volvo har tænkt sig at gøre ved problemet, er at tilføje en linje om det i bilens manual. Spørgsmålet er dog, hvor mange bilejere der rent faktisk læser manualen grundigt. En advarsel i manualen er måske ikke tilstrækkelig til at forhindre fremtidige skader.
Lidar-teknik kan ikke lide andre kamera-teknologier
Lidar er en fjernmålingsteknik. Den fungerer ved at udsende lys og måle det reflekterede lys. På den måde kan systemet bestemme afstand og bevægelse af objekter omkring bilen. Det er en central del af moderne køretøjers sikkerheds- og assistentsystemer.
Lidaren i Volvo EX90 anvender laserstråler med en bølgelængde på 1550 nanometer. Den bølgelængde betragtes generelt ikke som skadelig for det menneskelige øje. Det er gode nyheder for fodgængere og andre trafikanter.
Ifølge Volvo udgør lidaren heller ingen fare for kamerasensorerne på modkørende biler. Udfordringen opstår specifikt ved fotografering på meget kort afstand, hvor laserens intensitet kan være for høj for de følsomme sensorer i et smartphone-kamera.
Det er altså koncentrationen af lys på tæt hold, der er synderen. Selvom teknologien er designet til at være sikker i normale trafikscenarier, kan direkte, tæt eksponering under fotografering være problematisk.
Mange moderne smartphones har avancerede kamerasystemer. De systemer er dog ikke nødvendigvis designet til at modstå direkte laserlys fra en lidar-enhed.
En ny Volvo kan riste din telefon uden at du ved det
Foreløbig er den bedste løsning at undgå at fotografere lidar-enheden på Volvo EX90 på meget tæt hold med en smartphone.
Hvis det er nødvendigt at tage billeder af bilen forfra, bør det i udgangspunktet ske på meget god afstand.
Det kinesiske mærke er dog ikke alene om at bruge Lidar-teknologien. Men det vækker samtidig en del kritik. Eksempelvis mener Teslas direktør, at Lidar-teknikken er helt unødvendig.
Det amerikanske bilmærke bruger sine nyeste modeller ingen form for sensorer. Det seneste, bilerne ‘ser med’ er et hav af kameraer.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]